Málagaprovinsen och Solkusten upplever en ”stormarknadsboom” med inte mindre än 50 invigningar sedan pandemin. Covirán, Maskom, Carrefour och Mas är de som har vuxit mest under de senaste två åren.
Det är Diario SUR som i sitt lördagsnummer uppmärksammade den boom med invigningar av stormarknader och livsmedelsbutiker som pågått de senaste två åren. Sedan april 2020 rör det sig om ett femtiotal så kallade ”supermercados”.

Enligt uppgifter som tidningen samlat in är Covirán det butikskedja som ökat mest med åtta nya butiker följt av Maskom (bilden) och Mas med sju var.

Även Carrefour har ökat med sju men det beror på att de övertagit sju livsmedelsbutiker som tidigare var Supersol.

Övriga livsmedelskedjor som vuxit på Solkusten är Mercadona (5), El Jamón, Aldi och Suma med fyra vardera och Lidl med tre.

De flesta nyöppningar har skett i Málaga stad samt i turistkommuner som Torremolinos, Mijas, Fuengirola och Marbella. Det har även bidraget till 600 nya arbetstillfällen.

En annan nyhet är att brittiska Tesco har öppnat sin första livsmedelsbutik i Andalusien med den som nu finns i Mijas.

Mercadona och Carrefour är störst i Málagaprovinsen och på Costa del Sol och har totalt 43,6 procent av butiksytan av samtliga livsmedelsbutiker.

Mercadona har 124.426 kvadratmeter och 85 supermercados medan Carrefour har 99 supermercados och 97.314 kvadratmeter butiksyta.

Flest butiker har Covirán med 130. Dia har 93 och Maskom 56.