Marbella är inte Monaco eller Dubai, det är Marbella. Ett antal experter var samlade i fredags till ett forum där det diskuterades hur Marbella ska hitta sig själv och framtidstron, eller rättare den ekonomiska framtiden.
Samtliga experter är eniga om att motorn i framtiden heter turism. Så var det på 1970-talet och så är det nu.
Den nya ideologin för Marbella går ut på att hitta en unik profil på de kommande turisterna. Det ska handla om lyx. Det framkom under den debatt och föreläsning som var organiserad av kommunikationsföretaget OAK Power i fredags.
Det som diskuterades av kommunens geografiska läge, den befintliga infrastrukturen och vad som saknas exempelvis en omfattande kulturell kalender. Krögare betonade renhållning, säkerhet och lyxiga butiker som extra dragplåster.
Marbella har 15.000 hotellbäddar, 627 restauranger och 154 bankkontor men endast fyra museum och 30 konstgallerier.
”Den kulturella nivån i Marbella är mycket låg”, säger Sophie Gravier, medlem vid Polígono Gallery som vill göra Marbella till Europas Miami.
”Besökarna varken vill eller kan gå omkring och handla i 24 timmar, det måste finnas ett annat utbud också. Jag har träffat kunder med stor köpkraft som lämnat Marbella för att de tycker att det är för tråkigt”, säger Sophie Gravier till dagstidningen La Opinión de Málaga.
Enligt flera bedömare måste säkerheten och flera platser snyggas upp, det gäller i synnerhet fritidshamnen Puerto Banús.
Ägaren till nöjesmagasinet Essential Marbella, Andrea Böijti säger att prostitutionen i området är det stora problemet.