Nästa sommar börjar vi fasa ut de traditionella varningstrianglarna som har varit obligatoriska i Spanien sedan 1999. Då tas den uppgraderade versionen av V-16 i bruk, en orange blinkande ljusenhet som kommunicerar med 5G teknik.
Den stora fördelen med den är att vi inte behöver gå ur fordonet för att placera ut någon varning och därmed utsätta oss för risken att bli överkörd. Något som dessvärre händer varje år i en omfattning som kanske inte så många tänker på.
V-16-enheten innehåller ett geopositionering som när den har aktiverats skickar ett meddelande till DGT 3.0-molnet var 100:e sekund. Detta meddelande når inte bara DGT (Dirección General de Tráfico) så att de kan skicka hjälp utan varnar dessutom andra förare i området.
V-16 enheten är tillåten att använda redan nu men än så länge är trianglarna obligatoriska. Från nästa sommar försvinner det obligatoriet om man har en v-19 enhet, men fram till 1 januari 2026 kommer att kunna använda trianglarna och den nya signalen (med eller utan geopositionering). Från det datumet kommer det enda som är tillåtet att signalera incidenter med att vara den lysande signalen med geopositionering.
Ändringen av V-16-signalen (officiellt namn, enligt de allmänna fordonsföreskrifterna) ingår i den kungliga förordningen som reglerar räddningstjänsten på allmänna vägar. Jorge Ordás, allmän biträdande direktör för Mobility Management och teknologi på DGT, förklarar att varningstrianglarna tas bort på grund av det stora antalet dödsolyckor som inträffade när förare lämnade sina fordon för att placera eller hämta dem efter att ha råkat ut för ett missöde på vägen.
Enligt de nya föreskrifterna kommer vi ”som huvudregel att lämna fordonet om det finns en säker plats utanför vägen och alltid på motsatt sida av trafikflödet. Om vi inte kan lämna det säkert, väntar vi på assistans inne i fordonet med säkerhetsbältet på”.
För den som vill veta mer: Tecnología e innovación en carretera från DGT (På spanska men med tydlig grafik som visar hur det skall fungera).