Det spanska bolaget CAF har tagit hem upphandlingen om totalt 28 nya Krösatåg som ska trafikera södra Sverige. Avtalet är värt 250 miljoner euro. CAF-gruppen som har tillverkningen i Beasain (Baskien) kommer att leverera 20 regionaltåg och ytterligare åtta hybridtåg som går på både el och biodiesel. Leveranserna av tågen inleds i slutet av 2023. Det uppger den spanska affärstidningen CincoDías.
Krösatågen är ett samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköping, Kalmar, Halland, Blekinge, Kronoberg och Skåne. De totalt 28 nya Krösatågen ska från 2024 trafikera sträckorna Jönköping–Nässjö–Alvesta–Växjö, Värnamo–Alvesta–Växjö samt Växjö–Älmhult– Hässleholm.
– De nya Krösatågen kommer ge våra kunder en förbättrad reskvalitet och är en viktig förutsättning för att kunna nå den beräknade resandeökningen och nöjdare kunder, säger trafikdirektör Thomas Nilsson vid Länstrafiken Kronoberg, till Smålandsposten.
Det baskiska företaget kommer att leverera tågen till sin Civic Nordic-plattform. Tågen är tillverkade för att fungera både i 40 graders värme som i 40 graders kyla.
CAF är kända i Sverige sedan tidigare efter köpet av EuroMaint 2019. Dotterbolaget EuroMaint som underhåller tåg har 1.000 anställda och har stärkt CAF:s närvaro på den skandinaviska marknaden.
Den spanska tillverkaren har levererat höghastighetståg till Norge och metrotåg till Helsingfors samt spårvagnar till Stockholm, Lund och Oslo.