Med investeringar på omkring 58 miljoner euro räknar shopping- och nöjesstället Plaza Mayor söder om Málaga flygplats att få nästan 9 miljoner besök per år. Efter tre års arbeten öppnas den nya delen upp för allmänheten i dag.

När nöjesetablissemanget Plaza Mayor invigdes 2002 var ingen medveten om vilken dragningskraft platsen skulle få. I själva verket innebar det en vändpunkt i nöjesbegreppet i Malaga.

Med sin innovativa design, där gatorna är som i en typisk andalusisk stad fick platsen ett stort mottagande.

Den nya byggnaden som öppnar i dag och som ligger mitt emot den första delen som stod klar 2002, är på 18.000 kvadratmeter och inhyser 59 butiker varav 51 är klara.

-Den nya byggnaden är mindre folkloristisk, istället mer sofistikerad med färre varierande färger, säger José Quintela, chef för arkitekturfirman Sonae Sierra från Portugal som specialiserat sig på köpcentrum och är huvudägare till Plaza Mayor.

Bland de 59 butikerna syns svenska H & M, Zara, Pull & Bear, Cortefiel, White, Massimo Dutti, Oysho, Jack & Jones bland många andra. 32 procent av butikerna drivs av lokala entreprenörer vilket skapar 850 nya arbetstillfällen.

-Idag har Plaza Mayor i genomsnitt fem miljoner besök per år. Med den nya expansionen hoppas vi kunna nå nio miljoner besökare per år, säger Jose Falcao Mena, chef för utvecklingen inom Sonae Sierra, till tidningen.

Sonae Sierra har tolv liknande köpcentrum i Spanien.