En stor andel av de som omkommer i trafikolyckor i Spanien har inte använt säkerhetsbälte. Generaldirektoratet för trafik (DGT) konstaterar att bältet är den enskilt mest effektiva säkerhetsmekanismen i bilarna.

23% av de döda i bil- och skåpbilsolyckor under det gångna året hade inte bälte vid olyckstillfället. Totalt omkom 185 personer, varav 165 dog på landsvägar och de övriga 20 i olyckor i städerna. Detta är siffror som DGT släppte i måndags i förra veckan i samband med lanseringen av trafiksäkerhetskampanjen: ”övervakning och medvetenhet om användning av säkerhetsbälten och system för barnsäkerhet”.

DGT konstaterar att användningen av bälten ännu inte är tillräckligt utbrett i Spanien och påminner om att det är det mest effektiva passiva säkerhetselementet för fordon och det som har räddat flest liv. De betonar att världshälsoorganisationen (WHO) påpekar att användningen av bälten minskar sannolikheten för att dö i en trafikolycka med cirka 50 procent.

Inför lanseringen av kampanjen har DGT bjudit in kommuner och regioner att ansluta de lokala och regionala polisstyrkorna för att föra ut nyttan av att använda bälten oavsett hur lång eller kort resan är.

Trafikmyndigheten säger också att övriga system för att fånga upp passagerarna som t.ex. krockkuddar inte ersätter användningen av säkerhetsbälte.

Bildtext: Förare utan bälte fångad av en av DGT:s övervakningskameror. Foto: DGT.
Artikel: Jonny Erixon