Det är alltid lika intressant att komma till Gibraltar, klippan som reser sig stolt 426 meter i sundet mellan Atlanten och Medelhavet. Denna brittiska koloni eller enklav som under stormiga år har haft sin vikt och betydelse sett ur ett säkerhetspolitiskt läge. Sedan 1713 vajar brittiska ”Union jack” på Gibraltar Av Ola Josefsson

Morerna tog över klippan våren 711 när General Tarik ibn Ziyad från Damaskus med 12.000 man värvade från berbiska stammar i Nordafrika tog sig över sundet i fyra fartyg och intog klipphalvön.
Från 1492 till 1713 var Gibraltar under spanskt herravälde. Sedan slutet av 1600-talet hade England sökt efter en stödjepunkt för operationer i Medelhavet, i första hand ville engelsmännen ha Cádiz men det blev Gibraltar efter freden i Utrecht 1713.
Sedan dess har enklaven varit under brittiskt territorium även om Hitler i december 1939 erbjöd officiellt Gibraltar och Marocko till Spanien. Mussolini skulle driva britterna ur Medelhavet, hjälpt av Franco, som skulle ta Gibraltar var det tänkt. Men kriget skulle få en annan vändning som vi vet.

Säkerhetspolitik
Gibraltars historia handlar mycket om säkerhetspolitik. Ett besök på museet vid 18 Bomb House Lane rekommenderas. Under mellankrigstiden jobbade de flesta av invånarna inom det militära. Familjerna fick livstidsavtal när det gäller bostäder.
Därför bor stora delar av befolkningen i stort sett gratis i våra dagar. En del bostadskvarter är inte så vackra, folk har bott här hela sitt liv och de vägrar att flytta när förfrågan har kommit om att bygga lyxbostäder. Ingen kan kasta ut dem, det handlar ju om livstidsavtal.
Den militära aktiviteten har nästan försvunnit. Gibraltar har ett väl fungerande samhälle där människor med anor från flera av världens hörn har slagit sig ned antingen det handlar om kolonier av indier eller italienare från Genua. Utsikten från cafébordet på Main Street säger en hel del. Ortodoxa judar går jämsides med hinduer och muslimer. Här finns folk från många religioner som lever i god samexistens.

Apberget
Gibraltarborna är nationalister, de är mycket stolta över sitt arv och pratar gärna om klippans historiska värde och betydelse. Klippan, naturen och sundet är områden som kommer upp i samtal med invånarna.
Cirka 30.000 invånare lever sitt eget liv på endast några få kvadratkilometer. Här finns avsaltningsanläggning och strömförsörjning. Här finns tv-kanal och radiokanal och dagstidningen Gibraltar Chronicle köper jag i tidningskiosken på torget Casemates där Main Street börjar. Chronicle som kom ut med sitt första nummer 1801!
Main Street är en lagom pulserande affärsgata, bilfritt och du går i din egen takt. De flesta är endagsturister som ägnar sig åt shopping. I slutet av gatan når linbanan till apberget. Själva rekommenderar vi att ta en guidad taxitur runt klipphalvön. Turen kostar cirka 25 euro per person och förutom att träffa några av klippans 250 apor ingår även besök i droppstensgrottan och i ett tunnelsystem.

Annons

Växer ut i havet
Men det är framför allt utsikten som är det bästa. På sluttningen mot Atlanten ligger några fina kolonialhus. Utsikten är hänförande, att sitta här i kvällssolen och följa livet ute på redden och i Algecirasbukten är ett nöje. Bättre utsikt är svårt att finna.
På en yta av 6,5 kvadratkilometer bor lite mer än 30.000 invånare. Enda möjligheten för Gibraltar att växa är att lägga mängder av sten, fyllnadsmaterial och annat ut i havet. För 30 år sedan påbörjades ett jättearbete i det område som nu heter Europort. Här ligger numera Gibraltars färjeterminal, sjukhus och en mängd affärer.
Nu är nästa projekt igång. På andra sidan Gibraltar, sydost om flygplatsen och rullbanan fylls ett stort område med fyllnadsmaterial och sten. Projektet sträcker sig fram till 2020, då blir det nya bostäder och affärer.

Låg brottslighet
Vid en jämförelse med brittiska städer i samma storlek har Gibraltar en låg, knappast befintlig brottslighet i det som vi benämner vardagsbrott. Överallt syns poliser. Och det är ju klart, med en befolkning på 30.000 känner de flesta varandra, alla känner alla.
Man får ett intryck av att det finns resurser till det mesta på Gibraltar. Ett undantag är skolväsendet. I detta ”beroende område”, som engelsmännen kallar sina forna kolonier, finns inga större skolor och inget universitet. Ungdomar reser till Storbritannien för att utbilda sig och det kan bli svårt att få de unga tillbaka.
Gibraltar har en låg arbetslöshet vilket är på både gott och ont. För arbetsgivarna är det svårt att hitta rätt kompetens, utbudet av arbetskraft är tunt. Mellan 5 till 6.000 personer pendlar till Gibraltar från den spanska sidan varje dag.

Momsfritt
Över sju miljoner turister passerar gränsövergången ett stenkast från Western Beach vilket sticker spanjorerna i ögonen. Turisterna kommer för att momsfritt tanka bilen, köpa cigaretter, socker (!), sprit, elektronik, klockor, parfym eller kasinobesök. Även om de frostiga förbindelserna har tinat upp något, händer det titt som tätt märkliga saker vid gränsen.
Det tar sig i uttryck i bilköer då spanska tullare bara ska se efter vad som finns i bagageluckan på folks bilar. Det är vad de säger, men de bryr sig inte det minsta. De tittar inte även om du öppnar luckan, det ska bara gå en viss tid för varje bil att komma in i Spanien efter besöket i Gibraltar. Spanien älskar att skapa kösamhälle i Gibraltar.

Blåsväder för HMS Carlskrona
Jag besökte Sverige och marinens utbildningsfartyg HMS Carlskrona med prins Carl Philip ombord vid deras besök i Gibraltar den 31 maj 2001, något jag aldrig glömmer. Besöket blev förkortat efter att Spanien hade lämnat in en diplomatisk protest. Protesten kom bara några veckor innan det viktiga EU-toppmötet i Göteborg.
Som EU:s ordförandeland blev Sverige plötsligt indraget i Gibraltarkonflikten. Att HMS Carlskrona hade valt Gibraltar för att bunkra och tanka blev för spanska myndigheter en nagel i ögat. Gibraltar Chronicle hade den diplomatiska protesten på ettan och Svenska Magasinet och Expressen rapporterade om händelsen.
”Ett besök av ett officiellt svenskt fartyg med en framträdande medlem av kungafamiljen ombord kan ha blivit för mycket för dem (läs Spanien red. anm.)”, skrev tidningen Gibraltar Chronicle i sin huvudnyhet 1 juni 2001.
Samma vecka som Gibraltarbesöket behandlades viktiga EU-frågor kring den fria rörligheten. Här var Sverige tvunget att ha få Spanien med sig. Från utrikesdepartementet i Stockholm beordrades HMS Carlskrona att korta ner besöket och illa kvickt lämna Gibraltar…

Trepartssamtal
Invånarna i Gibraltar avskyr Spanien vilket tog sig i uttryck i den senaste folkomröstningen om Spanien och Storbritannien skulle få delat styre över enklaven. Glöm det, sa invånarna, i ett rungande nej tack med 99 procent av rösterna.
Sedan en tid tillbaka förs trepartssamtal mellan Storbritannien, Gibraltar och Spanien. Frågorna på dagordningen gäller att mobiltelefonerna ska fungera på båda sidor om gränsen och behovet av fler filer vid gränspassagen. Det är kanske småsaker men viktiga för dem som jobbar i Gibraltar men bor på den spanska sidan.
En intressant fråga på dagordningen är flygplatsen. Rullbanan som man passerar efter gränsövergången måste förlängas för att klara ökad trafik. Terminalen ska byggas ut, eventuellt med en ny del på den spanska sidan. I vintras lyfte det första Iberiaplanet för trafik på Madrid, senare i år väntar Barcelona.

Bilköer
För tillfället går det fyra flyg dagligen från Gibraltar, en siffra som kan öka till 15 om ett par år. Frågan är vad de boende i området säger. Fram till nu stannar biltrafiken varje gång ett flygplan ska starta eller landa. En lösning skulle vara att bygga en tunnel under rullbanan. Ritningarna ska vara klara till hösten 2007.
Iberias avgångar till Madrid öppnar upp nya intressanta rutter för skandinaver som är bosatta på västra delen av Costa del Sol. Med mellanlandning i Madrid kan dessa ta sig vidare till Köpenhamn eller Stockholm.
Gränsstaden La Línea de la Concepción har snyggats upp och det anses vara resultatet av de samtal som förs mellan Storbritannien, Spanien och Gibraltar. Nu tittar flera Madridföretag på affärsmöjligheter i La Línea, får vi veta. Det blir som ringar som sprider sig på vattnet.

Väderfenomen på Gibraltar
Det är molnfritt på Solkusten men mulet över Gibraltar Town. Du har säkert upplevt det åtskilliga gånger om du besökt den gamla brittiska kolonin. Fenomenet uppkommer när vinden kommer från ost. Vinden tvingar den varma luften att stiga när den möter de branta klippväggarna. På andra sidan bildas dimmoln som lägger sig över Gibraltar Town. Temperaturskillnaden kan vara fyra, fem grader mellan Gibraltar Town och på andra sidan gränsen. Fuktigt och dimmoln, medan det på spanska sidan är soligt med torr luft.