Varukorgen har i genomsnitt blivit 15,2 procent dyrare i år. Det visar en färsk undersökning från konsumentorganisationen OCU (Organización de Consumidores y Usuarios). Att levnadskostnaderna har skjutit i höjden märker vi alla. Under året har vi upplevt den största prisökningen på livsmedel på 34 år.

Genom att välja rätt livsmedelskedja så finns det pengar att spara. Det skiljer 994 euro mellan den dyraste och billigaste butiken i en färsk undersökning.

”Alla livsmedelskedjor har höjt sina priser. Och konsumenter prioriterar att handla i rätt livsmedelsbutik för att spara några euro” säger konsumentorganisationen OCU.

OCU har besökt 1.180 livsmedelsbutiker i 65 spanska städer varav alla provinshuvudstäder plus övriga storkommuner. Dessutom har de tagit med priser som de största kedjorna använder för att göra inköp online.

I undersökningen ingår livsmedel och hygienprodukter, totalt 165.000 prismärkta varor från hela landet.

95 procent av produkterna som ingår i varukorgen har blivit dyrare jämfört med för ett år sedan. Största ökningen gäller solrosolja (+118%), olivolja (+53%), mjöl (+50%), pasta (+56%) och muffins (+75%). Det är livsmedel som har påverkats av kriget i Ukraina. Bananer från Kanarieöarna har också ökat (+64%) vilket är relaterat till vulkanutbrottet.

Livsmedelskedjan som ökat sina priser mest är Dia & Go (17,1%) där La plaza de Dia (16,2%) och Dia a Dia (+15,2%) sticker ut mest. Även Mercadona (16,1%) ligger bland de som ökat priserna mest.

Alimerka (8,4%), Carrefour Express (8,5%) och BM Urban (8,8%) är de som ökat sina priser minst.

Så vilka livsmedelsbutiker är billigast? Alcampo de Coia i Vigo i Galicien, livsmedelskedjan Tifer i regionen Castilla y León, den lokala kedjan Dani i Jaén och Granada samt Family Cash.

Bland Spaniens nationella livsmedelskedjor är Alcampo och Supeco de som generellt har de lägsta priserna.

Konsumentorganisationen OCU rekommenderar även regeringen att införa en tillfällig sänkning av momsen på livsmedel, som det enda effektiva sättet att minska utgifterna på basprodukter. Även matcheckar till utsatta och stora familjer.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.