”Svenska vinkonsumenter har fortfarande många spanska viner att upptäcka. Det handlar inte bara om Rioja och tempranillo och det finns bra viner i alla prisklasser”. Det säger Anders Barrén som är inköpschef av spanska viner till svenska Systembolaget som ännu 2015 har monopolställning.

Under fjolåret sålde Systembolaget 18,7 miljoner liter vin från Spanien vilket var 9,6 procent av den totala vinvolymen. Spanien placerar sig på plats fyra efter Italien, Sydafrika och Frankrike.

Sedan slutet av nittiotalet har konsumtionen av spanska viner sjunkit i Sverige. På 90-talet hade spanska viner en marknadsvolym på 30 procent i Sverige. Och det beror till viss del på att Bag-In-Box har ökat i Sverige. Det mesta av Bag-In-Box som säljs i Sverige kommer från andra länder. Spanska vinhus måste anpassa sig till detta för att vinna marknadsandelar.
”Om du inte säljer Bag-In-Box försvinner genast nästan 55 procent av marknaden i Sverige” säger Anders Barrén till nyhetsbyrån EFE.

Anders Barrén har medverkat flera gånger vid vinmässan FENAVIN (Feria Nacional del Vino) som nästa gång arrangeras i Ciudad Real i maj. Anders Barrén har varit med flera gånger för att bevaka den spanska vinmarknaden.
”Jag vill se allt som Spanien erbjuder, från botten till toppen. Jag vill se nya och klassiska viner samt ekologiska viner”.

Systembolaget är världens största distributör i världen med runt 500 försäljningsställen.

Under fjolåret såldes det 197,8 miljoner liter vin på Systembolaget vilket var ungefär samma siffra som året innan. Över hälften, 55 till 60 procent, säljs i Bag-In-Box på tre liter.

Ekologiskt vin står för 10,8 procent.