Nu verkar det som om turistnäringen i Spanien inte bara har återhämtat sig efter pandemins nedstängningar, utan sommaren ser dessutom ut att bli lika bra eller bättre än rekordåret 2019.

Enligt den senaste rapporten från Exceltur (Alianza para la Excelencia Turística), så fortsätter den kraftiga tillströmningen av turister som inleddes redan i april. Början av året var dålig, men från april och framåt har siffrorna klart överstigit 2019 års nivåer.

Lokomotivet i detta fallet är Andalusiens kuster och framförallt Costa del Sol, här förväntas en ökning i sommar med försäljningsökning på +7,4% jämfört med 2019. Detta är den största ökningen i Spanien, som nummer två kommer Valencias kust med en ökning på +5,3%. Balearerna seglar in som nummer tre med en försäljningsökning på +3,6% tätt följt av Kanarieöarna med 3,5%. ”Dessa områden leder återhämtningsprognosen för sommaren 2022 på grund av den förväntade dynamiken i den europeiska och nationella utländska efterfrågan”, betonar Exceltur.

Det finns också ett par städer som sticker ut med en kraftig försäljningsökning. Här kommer Valencia först med en ökning på +21%, tätt följt av Málaga med +20,5% ökning. Den katalanska metropolen Barcelona får däremot se en betydligt blygsammare ökning med 0,8% och Madrid backar med -1,8%.

José Luis ZoredaExcelturs vice vd, José Luis Zoreda påpekar dock att lönsamheten hämmas av de höga energikostnaderna, som har ökat med 25 %, ökningen av utbudet på 16 % och lönekostnaderna som ökat med 7,5 %. Priserna stiger generellt med 6,5 %, men det blir trots det 23,4 % ökade kostnader som inte kan inhämtas.

Den dåliga starten på året medför att 2019 års siffror troligen inte kommer att helt kunna återhämtas i år. Prognosen visar på en försäljning på 151.798 euro, vilket innebär att helårets siffror hamnar på 98% av siffrorna för 2019 (som var 154,738 miljoner euro).

Om Exceltur

XCELTUR, Alianza para la Excelencia Turística (Alliance for Excellency in Tourism), är en ideell grupp bildad av ordförandena för de 35 ledande spanska turistgrupperna från följande sektorer: Flygbolag, kryssningar, hotell, resebyråer, researrangörer, kreditkortsutgivare, hyrbil, turistsjukhus och GDS. I slutet av 2001 grundades EXCELTUR, med följande huvudmål:

1. Att öka medvetenheten och främja bättre kunskap och förståelse för turismens socioekonomiska betydelse, öka kapaciteten för att skapa arbetstillfällen och dess multiplikatoreffekter på den spanska ekonomin.

2. Att främja och uppmuntra konkurrenskraften för den spanska turistnäringen, för att kunna konsolidera sitt ledarskap och kontinuerliga tillväxt på det mest hållbara sättet.

Redaktionen SvM

Redaktionen SvM

Redaktionen