Elskotrar, regler och böter

av | jul 7, 2022 | Nyheter

Reglerna i Spanien för användandet av elskotrar är strama och de skall stramas åt ytterligare inom en nära framtid.

De spanska trafikmyndigheterna (DGT) har gått ut på sociala nätverk och erinrat om de grundläggande reglerna för användningen av elskotrar. Anledningen till det är att användningen av dessa fordon ökar generellt och i synnerhet på sommaren. De stigande bränslepriserna har också gjort att många använder denna typ av fordon istället för sina bilar och motorcyklar för korta resor.

DGT har gjort en undersökning i Barcelona som visade att 43% av användarna inte kände till vilka regler som gällde för körning på trottoarer och att 12% hade råkat ut för en olycka.

SkyltmonteringDGT påminner användare av elektriska skotrar om att det är förbjudet att köra på trottoarer, fotgängarområden, övergångsställen, motorvägar, motortrafikleder, interurbana vägar eller tunnlar i stadsområden. Vad gäller hastigheten måste den vara mellan 6 och 25 km/h och det är obligatoriskt att ha bromssystem, akustisk varningsanordning (klocka), ljus och reflexanordningar bak och fram. Dessutom klargör DGT att de tillåtna vägarna ska anges i en kommunal förordning och, i händelse av att det inte finns någon kommunal förordning, är trafik tillåten på alla stadsvägar.

Kommunerna har rättighet att införa i princip vilka begränsningar som de vill och även vissa lättnader för dessa fordon, för exempelvis Málaga kommun gäller följande:

När det gäller fotgängarområdena, bostadsgator eller fotgängarprioriterade gator, vederbörligen skyltade, fastställer Malagas kommunförordning att ”de endast får cirkulera på trottoarerna och anpassa sin hastighet till fotgängarens hastighet, utan att någonsin överstiga 10 km/h och undvika att vålla onödiga olägenheter för andra användare i de områden som de passerar, utan att ha företräde framför fotgängare”.

Den som tror att man inte kan få böter, har gruvligt fel (detta gäller hela Spanien):

De hårdaste straffen är de som är relaterade till körning under påverkan av alkohol eller droger. Den nya trafiklagen slår fast att användare av elskoter kan utsättas för ett alkotest, precis som andra förare. Siffrorna är desamma som för alla motorfordon, med det speciella att en ny promillegräns på 0,0 gram alkohol i blodet har införts för minderåriga förare.

Att köra en elskoter med en alkoholhalt på över 0,25 mg/l i utandningsluft ger böter på 500 euro och om 0,50 mg/l nås går det upp till 1.000 euro. Är det narkotika är straffet 1 000 euro. Vid positiv test kommer fordonet att bli immobiliserat, vilket är fallet med andra fordon.

Att använda mobiltelefonen eller någon annan kommunikationsenhet när du kör skoter medför en straffavgift på 200 euro; lika mycket som om man kör med hörlurar, kör nattetid utan belysning eller reflexkläder. (Hjälm är inte ett generellt krav, men finns i vissa kommuner och brott mot dessa kommunala förordningar innebär också böter på upp till 200 €)

Skärpning på gång:

DGT klargör att det förbereder utarbetandet av en manual med tekniska specifikationer som, när den väl har publicerats och efter en övergångsperiod på 24 månader, kommer att tvinga alla förare av personliga mobilitetsfordon att bära ett cirkulationscertifikat. ”För att garantera minimikrav på säkerhet”. Detta certifikat visar att elskotern uppfyller specifikationerna och inte behöver en registreringsskylt för att cirkulera på allmänna vägar.

Relaterad artikel:

Åkte elskoter på motorväg.

Redaktionen SvM

Redaktionen SvM

Redaktionen

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson