Trevligare och tillgängligare gator för besökare och turister, förbättrade språkkunskaper och digitala hjälpmedel. Torremolinos satsar en miljon euro på att försköna den lokala handeln i stan och stötta det lokala näringslivet.

Bättre shoppinggator och språkegenskaper ska förbättra för handeln i den gamla turistorten.

Det handlar om pengar från Spaniens återhämtningsfond som turistdepartementet portionerar ut till nya satsningar i Spanien som ska göra besöket i Torremolinos angenämare för turister.

Tillgängligheten längs Cuesta del Tajo som går från centrala Torremolinos till stranden ska förbättras. Längs paseo marítimo i La Carihuela ska stora segel monteras upp för att ge skugga till besökare.

Även så kallade ”refugio climático” som kan liknas vid ”klimatskyddsplatser” planeras som ska ge skugga och svalka för besökare som behöver vila ut.

Fler avfallsstationer ska placeras ut i turisttäta områden och återvinningen öka, säger borgmästaren Margarita del Cid.

Köpmännen och butikspersonal kommer att bli erbjudna möjligheten att delta i språkkurser online och digitala kurser inriktade på handel.

– Vi gör dessa satsningar för att bli mer konkurrenskraftigare, säger borgmästaren.

En speciell webbplats med information om det lokala näringslivet ska skapas för att underlätta besökare i deras jakt på shoppingmöjligheter.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.