Flygplatsen Madrid-Barajas går i bräschen för att de kinesiska besökarna skall känna sig hemma och har antagit en plan för att bättre tillgodose vad turisterna från Kina förväntar sig.

Anledningen till detta är enkel: Kina med cirka 130 miljoner kinesiska medborgare som reser utomlands varje år, är den största källan till turister i världen. En siffra som dessutom har stor potential till att mångdubblas.

Enligt planen som ännu inte offentliggjorts så kommer flygplatsen att samarbeta med konsultföretaget Henkuai för att göra tjänsterna och faciliteterna så välkomnande som möjligt för de långväga besökarna. ”Vi genomför en serie renoveringar för att täcka deras specifika behov. De är högt uppskattade besökare på grund av deras tillväxtpotential och stora spenderingar”, förklarar en talesman från den spanska flygplatsmyndigheten AENA.

Rent konkret innebär förändringarna bland annat att skyltar och menyer för mat anpassas och översätts till kinesiska. Faktum är att all mat som erbjuds på flygplatsen kommer att ses över så att det passar dem. En annan viktig fråga är tekniken, mobilbetalningar är mycket populära i Kina. Kinesiska ungdomar har sällan några kontanter med sig, det behöver de inte. Det är därför lyxvarumärken som Loewe, Lagardère och Dufry på flygplatsen redan accepterar kinesiska turisters föredragna betalningsmetod: WeChat Pay, en multifunktionsapp för meddelanden, sociala medier och betalningar. Henkuai har också rekommenderat att acceptera andra betalningsformer som AliPay, en mobil betalningsplattform eller UnionPay, ett lokalt bankkort.

Annons

”Om de vill locka kinesiska turister måste de optimera för den kinesiska turismen. Det räcker inte att bara att översätta skyltar och menyer. De måste ha kinesisk personal i butikerna, hotellreceptionister ska prata kinesiska, även reseguider. Kommunikation är nyckeln, annars kommer de att känna sig bortkomna. Om vi vill locka hit dem måste vi acceptera deras skillnader och göra deras besök här så bekvämt som möjligt, förklarar Carlos Sentís, generaldirektör för Henkuai, det ledande konsultföretaget för spansk-kinesiska relationer.

Flygplatsens plan är egentligen inget nytt för Spanien, som efter Frankrike tar emot det största antalet turister i världen: 82,8 miljoner år 2018. Ända sedan britter, amerikaner och kanadensare började besöka landet, lockade av de legendariska berättelserna av författarna Gerald Brenan och Ernest Hemingway så har Spanien anpassat sina seder för att behaga engelsktalande besökare. En engelsktalande turist kan tillbringa veckor i landet utan att prata ett enda spanska ord. Hotell, restauranger och aktiviteter är utformade exklusivt för dem. Kusthotell öppnar sina middagsbuffér klockan 18, när vissa spanjorer fortfarande smälter lunchen.

En liknande omvandling sker nu på flygplatsen Madrid-Barajas för att se till att kinesiska besökare ”känner sig hemma”, säger AENA. Det första steget var att införa ett utrymme exklusivt för kinesisk mat i VIP-loungerna. Detta kommer att utvidgas så att heta kinesiska matvagnar kommer att finnas vid gaterna för flygbolag som flyger till Kina. Vattenvärmare med kokande vatten kommer också att placeras i dessa områden så att passagerare kan förbereda te och nudlar, eller helt enkelt ta en drink, eftersom kineserna anser att kallt vatten är dåligt för magen, speciellt på morgonen.

Nu gäller det bara att kineserna får reda på att röda mattan rullas ut för dem och det problemet är ännu inte helt löst. AENA har skapat en profil på WeChat, men den har ännu inte rönt någon större framgång. AENA har liknande problem med sin profil på Xiaohongshu, det kinesiska sociala nätverket med näst högsta antalet användare, mer än 200 miljoner.

Margaret Chen, grundare av China Club Spain, en ideell organisation för kinesiska proffs, välkomnar dessa små förändringar. Hon säger att detta är en bra start, men hon tror att det finns mycket mer utrymme för förbättringar. Spanien tar bara emot 800 000 kinesiska besökare per år, och många av dem kommer via Frankrike. ”Om de kommer in via Frankrike och åker ut via Frankrike, då handlar de i Frankrike. Det finns några små detaljer som stör: Ett visum till EU via Spaniens ambassad tar 72 timmar medan Frankrikes ambassad fixar det på 24 timmar.

Konkurrensen mellan länderna för att locka kinesiska turister är hård. ”Kinesiska turister spenderar klart mest, så länderna tävlar om att locka dem till sig. Men det är svårt att få deras uppmärksamhet eftersom de bombarderas med reklam. Spanien ligger i tiden och är inte helt obekant för dem, men vi måste vara mer övertygande och få dem att förstå att de kommer att älska det här, säger Sentís, som har arrangerat kampanjer för att locka kinesiska turister i åratal. De viktigaste initiativen involverar kinesiska påverkande sociala medier, som har stor prestige i ett land där medierna är starkt begränsade av regeringen.

Kinesiska turister reser vanligtvis på organiserade resor till Madrid, Barcelona och Sevilla, men de har visat ett växande intresse för Granada, Valencia och till och med Segovia, där de gillar att prova cochinillo (spädgris).

För att göra sitt välkomnande i Spanien ännu varmare utformar AENA också en maskot för flygplatsen Madrid-Barajas. De har tagit fram en fågel Fenix, en symbol för att flyga. Det är bara ett av många sätt flygplatsen försöker för att välkomna sina kinesiska besökare.
Bildtext: En kinesisk turist på Montmartre i Paris, foto: zoetnet.
Artikel: Jonny Erixon.