Senast Ostindiefararen Götheborg besökte Spanien var i november 2006 då fartyget lade till i Cádiz. Nu påbörjas ännu en resa och under sex dagar i september ligger det pampiga skeppet i Málaga hamn. Och du får möjlighet att besöka skönheten.

Efter att ha lämnat Lissabon den 9 september ankommer ostindiefararen Götheborg of Sweden till Málaga den 15 september och stannar fram till den 20 september.

– Vi på Götheborg ser verkligen fram emot att få besöka Málaga och även så småningom Barcelona för första gången. Det känns extra roligt att komma till just Spanien med den för oss historiska kopplingen till Cádiz, en plats som alltid var en av det ursprungliga Götheborgs självklara stopp under resan till Asien, säger Isabella Asp Onsjö vid SOIC Ship Management.

Muelle Uno

Som Svenska Magasinet kunde berätta den 2 mars passerar Ostindiefararen Götheborg Spanien och Medelhavet på ännu en resa till Kina.

Under sommaren besöker ostindiefararen Helsingborg, Köpenhamn, Stockholm, Oslo, London, Bremerhaven och Lissabon innan skeppet fortsätter till Medelhavet.

Skeppet Götheborg besöker Stockholm under sommaren (Foto: Stefan Bladh)

Skeppet Götheborg tillbringar vintern 2022/2023 i Medelhavet.

– Skeppet är i Málaga 15-20 september förtöjt vid piren Muelle Uno 4 mitt emot parken och med en perfekta placeringen i hjärtat av Málaga. Under dagtid kommer vi självklart att ha öppet för besökare och på kvällstid kommer vi att ha olika företagsaktiviteter, säger Isabella Asp Onsjö till Svenska Magasinet.

Kustsvenskar

På Costa del Sol bor det många svenskar som nu får möjlighet att se och besöka skeppet.

– Vi ser extra mycket fram emot att få besök av alla lokala svenskar på plats. Många av er kanske också känner till skeppet sedan tidigare och vet hur mycket hantverk och engagemang som ligger bakom arbetet av skeppet.

– Nu är vi så glada att hon får åka ut och segla igen. Kom och besök oss för att få mer information om livet ombord, för att få känna lukten av tjära och insupa andan av hur det kunde vara på ett skepp under 1700-talet, hälsar Isabella Asp Onsjö.

Barcelona

Den 20 september lämnar Götheborg of Sweden Málaga för att sätta kurs på Franska Rivieran och Nice där skeppet ligger mellan den 9 september till 6 oktober. Därefter väntar Valletta på Malta, 14-18 september och Barcelona där fartyget ligger från den 27 oktober till mars 2023.

Under några vintermånader ligger skeppet i Barcelona (Foto: Lasse Fredriksson)

Under våren 2023 fortsätter resan efter den ursprungliga rutten via Suezkanalen, Röda havet och Djibouti och vidare mot Asien och Shanghai där ankomsten sker i september 2023.

Läs mer: Götheborgs besök i Málaga

1745

Det var den 12 september 1745 som ostindiefararen Götheborg siktade sin hemmahamn, efter nära två års seglats över världshaven. Skeppet gick dock på grund i Göteborgs hamninlopp och sjönk med hela sin last. Ostindiefararen Götheborg glömdes bort, tills en dykare 240 år senare återupptäckte henne. En marinarkeologisk utgrävning påbörjades och idén föddes att återskapa skeppet i full skala.

I början på 2000-talet inleddes ett projekt med att återskapa ostindiefararen Götheborg. 2006 var skeppet klart och avfärden mot Kina påbörjades den 2 oktober med en besättning på 22 man.

Under världsseglatsen besökte skeppet Guangzhou, Shanghai och Hong Kong i Kina. Det var besök även i Vigo och Cádiz i Spanien, Recife i Brasilien, Kapstaden i Sydafrika, Fremantle i Australien och Jakarta i Indonesien.

Grundtanken var att segla runt Godahoppsudden och följa den resväg som de historiska ostindiefararna gjorde på 1700-talet.

I Cádiz historiska hamn som är en av Västeuropas äldsta städer gjorde Götheborg ett längre stopp i november 2006. Det var officiella mottagningar, presskonferenser, tv-sändningar, visningar av fartyget och olika former av sponsoraktiviteter.

Fakta/Svenska Ostindiska Companiet

När det Svenska Ostindiska Companiet bildades 1731 var det ingalunda först ut på marknaden. Portugiserna hade under 1600-talet i stort sett haft monopol på handeln med Kina, men under detta århundrade hade även holländare och engelsmän börjat segla på Ostindien. I början på 1700-talet följde Danmark och det österrikiska Ostende-kompaniet efter och i dess kölvatten även Sverige. I Sverige hade tankar om ett Ostindiskt kompani kommit på tal redan under Gustav II:s dagar, men krig och andra oroligheter kostade pengar och projektet lades på is.