Men avgifterna för alla motorvägar ökar inte och två sträckor blir helt gratis från den förste januari 2020.

De flesta motorvägar som ingår i de statliga nätverket ökar sina priser med cirka 0,84 procent från och med den förste januari, en procentandel som kan korrigeras baserat på trafikdensiteten som vägen har haft föregående år. Men för de nio motorvägar som gick i konkurs under krisen och fick räddas av staten blir det inga höjningar. Dessa motorvägar på tillsammans 700 km drivs nu av utvecklingsdepartementet.

Bland de sträckor som undgår höjningar finns AP-7 mellan Vera (Almeria) och Cartagena (Murcia) samt ringvägen runt Alicante. Fyra stora vägar runt Madrid slipper också höjningar; M-12 som förbinder huvudstaden med flygplatsen, AP-41 Madrid-Toledo, AP-36 Ocaña-La Roda. Som Svenska Magasinet tidigare har skrivit om så blir två motorvägssträckor gratis från den 1 januari. Det är AP-7 mellan Alicante, Valencia och Tarragona samt AP-4 mellan Sevilla och Cadiz.

Detta är tredje året i rad som motorvägsavgifterna ökar, Men ökningen nästa år är mindre än ökningen under de föregående åren. 2019 var ökningen 1,67 procent och 2018 var den 1,91 procent.

Det finns en motorväg som får högre höjningar än ovanstående, det är AP-9. Den viktigaste kommunikationsleden mellan norra och södra Galicien som också är också Spaniens mest trafikerade motorväg. Till ovanstående generella 0,84 % höjning skall här läggas ytterligare 1 % årlig uppräkning, en uppräkning som skall fortsätta fram till 2038. Detta beror på att bolaget som driver vägen (Autopistas del Atlántico SA) skall kunna återfå de 227,2 miljoner euro som de blev tvingade att investera för att öka kapaciteten vid Rande, ringvägen runt Santiago och vid betalområdet Sigüeiro.

Bildtext: Autopista Torrevieja-Alicante, foto: Ezarate.
Artikel: Jonny Erixon.