En mobilapp på 46 språk däribland svenska som infördes för ett par år sedan har förbättrat kommunikationen mellan den allmänna sjukvården i Andalusien och patienter. Det handlar om en översättningstjänst som sjukvårdsmyndigheterna införde och som går under namnet ”Salud Responde”.
För närvarande finns det 46 språk säger den ansvarige chefen för Salud Responde, José María González, till tidningen Diario SUR. Satsningen riktar sig till icke spansktalande personer och utländska residenta turister.
Vid registreringen ska du uppge Seguridad Social nummer och NIE-nummer eller passnummer. Seguridad Social nummer får du som EU-medborgare när du registrerat till vid ett Seguridad Social-kontor i anslutning till närmaste ambulatorio eller vårdcentral.
Systemet med översättning fungerar 24 timmar om dygnet vid vårdcentraler, sjukhus, akutmottagningar och vid andra avdelningar inom den offentliga sjukvården i Andalusien. Tjänsten används i nuläget till största delen i provinsen Málaga.
I provinsen Málaga finns det 210.00 användare av appen. Appen är gratis och via den kan man även boka tid hos sin läkare. De mest efterfrågade språken är engelska (82,84%), tyska (5,46%), franska (3,14%), arabiska (2,39%), kinesiska (1,34%), finska (1,03%), ryska (0,81%), danska (0,34%), holländska (0,33%) och svenska (0,30%).
Det går även att välja ett vanligt telefonsamtal till Salud Responde 24 timmar om dygnet (902 505 060 / 955 545 060). Och du kan boka besök via webbplatsen juntadeandalucia.es/salud eller via e-postadressen saludresponde@juntadeandalucia.es.
Appen heter Salud Responde och finns för IOS, Android och Windows Phone.
(Uppdaterad 28/9/2016)