Den nya sektionen ska sträcka sig från stadens centrum till det nya sjukhuset Hospital Civil. 

En ny sektion av Málagas tunnelbana har börjat byggas. Den nya sträckan ska gå till sjukhuset Hospital Civil. Regionspresidenten för Andalusien, Juanma Moreno, deltog i onsdags i starten av byggandet av en ny våning i stationen Guadalmedina, mittemot El Corte Ingles. Där ska väggen rivas ner och om omkring tre år ska spåren länkas samman med de nordliga delarna av staden. 

Den första av de nya stationerna – Hilera – ska ligga vid korsningen Calle Hilera och Santa Elena. Det kommer att innebära stora arbeten vid rondellen som ligger mellan El Corte Ingles och Santanders bankkontor vid monumentet Jesuit priest Tiburcio Arnáiz.

Moreno höll även ett tal i samband med ceremonin och besvarade frågor från journalister, affärsmän och ingenjörer. Då förklarade han att byggandet av den andra sektionen av den nya delen av nätverket – Eugenio Gross –  kommer att läggas ut för anbud någon gång efter april, troligen i juni. Därför är det troligt att arbetet i denna högtrafikerade del av staden inleds i slutet av 2024 eller början av 2025. Den stationen kommer att heta ‘La Trinidad’.

Den nya slutstationen kommer att vara vid Hospital Civil och den avslutande sträckan löper längs med Calle Blas de Lezo. Stationen kommer att döpas efter sjukhuset och ha tre in- och utgångar. 

Hospital Civil är ett nytt och hypermodernt sjukhus beläget i de norra delarna av Málaga stad. Det är öppet till viss del men håller fortfarande på att färdigställas. Det beräknas stå klart under 2027. 

Moreno kallar sjukhuset och den nya sträckan på tunnelbanan “historiska megaprojekt” som är nödvändiga för provinsen då befolkningen ökar så snabbt. 

Mer än 200 miljoner euro

Förlängningen av tunnelbanenätverket blir 1,8 kilometer lång och kommer att kosta 220 miljoner euro. Hela sträckan kommer att gå under jord. Delen av staden där den går är det fjärde mest befolkade området i Málaga med mer än 60 000 invånare. 

När arbeten är slutfört kommer det innebära att regionregeringen har investerat totalt 900 miljoner euro i stadens tunnelbanesystem. Det är – tillsammans med Sevillas tunnelbana –  den största satsningen på lokaltrafik som lokalregeringen har gjort. “Det är dyrt men det är värt det”, kommenterade Moreno. 

När det gäller tiden som arbetet kommer att ta, sade Moreno: ”Jag ber invånarna om tålamod, samarbete och förståelse. Det är komplexa arbeten som kommer att orsaka vissa störningar men vi är fast beslutna att störa invånarnas vardag så lite som möjligt”. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson