Igår kom beskedet från spanska parlamentet att den nya trafikreformen om trafiksäkerhet får grönt ljus. Regeringen har lagt fram en rad nya lagar med målet att nå noll dödsfall i trafikolyckor som är Bryssels förhoppning.

Provinsen Málaga registrerade ifjol 25 trafikoffer vilket var en mer än året innan. 40 procent av olyckorna orsakas av att föraren har blivit distraherad. 20 procent av olyckorna beror på för hög hastighet och i 4,5 procent av fallen är det alkohol och droger som ligger bakom.

Här är några av nyheterna i trafikreformen:
Högsta tillåtna hastighet på vissa avsnitt på ”autovía” och ”autopista” blir 130 km/h.
Hastigheten minskas med tio km/h på vägar som beskrivs som ”konventionella vägar”.
Mobila radarvarnare förbjuds vilket betyder böter på 200 euro och avdrag med tre poäng eller ”puntos” på körkortet. Däremot är fartkameravarnare som är inbyggda i webbläsare och GPS tillåtna.
Köra med narkotika i kroppen betyder böter på 1000 euro och avdrag med sex poäng på körkortet.
Rattfyllerister med två gånger över det tillåtna får böter på tusen euro, det vill säga förare med 0.75 milligram alkohol per liter utandningsluft.
Barn under 16 år ska ha hjälm när de cyklar.
Barnstol gäller för barn upp till 135 centimeter.