Under 2018 har de populära skotrarna varit inblandade i nästan 300 olyckor, men det är dessutom ett stort mörkertal.

Vägtrafikkoordinatorn Bartolomé Vargas uppger att skotrarna har varit inblandade i 273 olyckor under 2018. Men han betonar att antalet olyckor lär vara betydligt större då det saknas data från många städer. Dessutom finns det en underrapportering på grund av svårigheter att identifiera fordonen.

Vad gäller administrativa överträdelser så har det bara i staden Barcelona utfärdats mer än 3.000 böter till elskoterförare i år. I många fall har skotrarna inte haft rätt belysning eller felaktiga bromsar. Vargas påminner om att den lokala polisen kan beslagta och deponera fordon som inte överensstämmer med trafikföreskrifterna och förarna kan också bli föremål för alkohol och drogtester. En skoterförare har samma ansvar vid en olycka som vilken annan fordonsförare som helst. Om en skoterförare orsakar skada på en fotgängare och det anses att det är en allvarlig hänsynslöshet (till exempel om de kör på trottoaren, men hög hastighet eller alkoholpåverkade) kan straffet sträcka sig från 6 månader till 3 års fängelse. Om det anses som extra graverande hänsynslöshet sträcker sig straffskalan från 1 till 4 års fängelse. Skoterföraren har samma skyldighet som andra att hjälpa ett olycksoffer och det kan medföra synnerligen allvarliga påföljder att vägra detta.

Generaldirektoratet för trafik (DGT) förklarar att de redan arbetar på en nationell reglering av skotrar, som kommer att betraktas som eldrivna fordon. De kommer inte att få färdas på trottoarer och de kommer att bli hastighetsbegränsade till 25 kilometer i timmen. Flera spanska städer har redan infört regler för användningen, bland andra Madrid och Barcelona, medan andra såsom Valencia och Zaragoza förbereder föreskrifter.

Annons

Relaterad artikel: Madrid går i spetsen för modernisering av trafiken.