Puerto Banús, Marbella är en av de ”hetaste” orterna när det gäller nyetableringar av utländska nya varumärken i Spanien.
Modemärken som Golden Goose och UGG öppnade där under 2018, de etablerade sig också i två andra ”heta” städer under förra året Madrid och Barcelona.
Konsultföretaget CBRE publicerade i torsdags en undersökning om var de utländska varumärkena väljer att nyöppna butiker i Spanien. Barcelona och Madrid var de två viktigaste städerna med 41% respektive 37% av de nya varumärkena. Under 2018 öppnade 27 nya utländska märken sin första butik i Spanien, detta är en minskning på 21% jämfört med 2917 och likvärdigt med 2016 enligt CBRE. Spanien fortsätter tack vare de goda ekonomiska förutsättningarna, konsumtionsutsikterna och turismen att vara en mycket intressant marknad för detaljhandelns expansionsplaner. Dessutom är Madrid och Barcelona bland de sex mest befolkade storstadsområdena i Europa och har väletablerade kommersiella knutpunkter förklarade Gonzalo Senra, nationell chef på CBRE.
De mest populära gatorna för nyetableringarna i Madrid är Claudio Coello, Serrano och Fuencarral, i Barcelona är det Rambla Catalunya och Passeig de Gràcia. CBRE noterar dock att även Málaga, Ibiza och Bilbao har tack vare ekonomisk stabilitet och turismens styrka väckt intresse. I dessa fall har 40% av företagen etablerat sig i köpcentrum och 60% har gjort det i centrumlokaler.
När det gäller segmentet och aktiviteten hos de nyetablerade företagen så konstaterar de att mode har minskat i viktighet från 41% 2017 till 22% 2018, till förmån för komplementartiklar och specialiserade tillbehör vilka har ökat betydligt. Lyxmärken och märken på medelnivå har har ökat från 7% till 31% medan massprodukterna har minskat.
”Vi noterar att trots ökningen av e-handel så är återförsäljarna medvetna om behovet av att vara nära konsumenterna, därför satser de på fysiska lokaler i de mest symboliska och mest attraktiva platserna i städerna” tillade Senra.
När det gäller varorna ursprung så kommer de flesta varorna från Italien, Frankrike och USA. De är dessa länder som satsar mest på Spanien och tillför 70% av de varumärken som etablerade sig 2018.
Bildtexter: UGG och Golden Goose, båda i Puerto Banús