Enligt juridiska källor har det konkursade flygbolaget Spanair skulder på över 300 miljoner euro. Den största fordringsägaren är SAS där Spanair har en skuld på 165 miljoner euro.

Situationen för Spanair har varit allvarlig i flera år. Trots enorma bidrag har det Barcelonabaserade bolaget fortsatt att blöda. Under de tre senaste åren har Spanair fått 150 miljoner euro i bidrag från Kataloniens regionalregering Generalitat och från Barcelona kommun.

Efter Spanairs konkurs blir det lågprisflygbolagen Vueling och Ryanair som kommer att ta de bästa bitarna av kakan. Det finns en hel del godbitar att plocka. Enbart vid El Prat, flygplatsen vid Barcelona, har Spanair registrerat 4,6 miljoner passagerare och vid Barajas-flygplatsen vid Madrid ytterligare tre miljoner.

Det spanska lågprisflygbolaget Vueling har redan meddelat att de startar 33 nya flygrutter bland annat mellan Barcelona-Stockholm men även inom det spanska inrikesflyget. Ryanair växer och väntas 2012 ha 4,4 miljoner resenärer på El Prat i Barcelona, skriver den spanska dagstidningen ABC.

Spanair, som kastade in handduken sent i fredags kväll, var det tredje spanska flygbolaget att gå i konkurs de senaste åren, efter lågprisbolagen Air Comet och Air Madrid. Totalt påverkas 2.075 tidigare Spanair-anställda. Vueling och Ryanair har även erbjudit vissa av dessa arbeten.

Det irländska budgetflygbolaget Ryanair redovisade däremot en oväntad vinst i sin senaste kvartalsrapport på måndagen. Ryanair, som är Europas största flygbolag, höjde samtidigt sin vinstprognos för helåret från 440 till 480 miljoner euro.

Vd Michael O’Leary sade i samband med rapporten att han ser ”enorma tillväxtmöjligheter” bland annat i Spanien i och med de sämre ekonomiska tiderna i eurozonen, med dyrare biljettpriser och minskad kapacitet hos konkurrenterna.