Madrid, Barcelona, Sevilla, Zaragoza, Galicien, Alicante, Valencia, Castilla La Mancha – och Málaga. Den 21 februari kom Metro till Costa del Sol. Den svenskägda gratistidningen blir därmed den största svenskägda tidningen alla kategorier på Solkusten
Av Ola Josefsson
Svenska Magasinet får se sig nedpetade från toppen men lyfter samtidigt på hatten för det svenskägda mediaföretaget som har gått i bräschen i det spanska tidningskriget.
Metro ägs av Metro International S.A. som är börsnoterat på Nasdaq i New York och Stockholmsbörsens O-lista.
Het potatis
Med Metros edition Málaga har tidningen över 1,6 miljoner läsare i Spanien. Med det utklassar Metro både El Pais, El Mundo och ABC.
Kioskägarna i Málaga däremot är inte glada. De menar att många förbipasserande tar en gratistidning i stället för att köpa en morgontidning.
Det har blivit en sådan het potatis så att kioskägarnas förening har uppmärksammat kommunen på gratistidningarnas intåg. Enligt kioskägarna förlorar de inkomster.
Ökat tidningsläsande
På andra håll har gratistidningarnas intåg fått tidningsläsandet att öka. I Sverige oroades storstadstidningarna då Metro och andra gratistidningar körde igång verksamheten. I efterhand har det visat sig att yngre människor började köpa betaltidningar tack vare gratistidningarna.
Gratistidningar blev inkörsport till att yngre människor började läsa dagstidningar.
Något positivt med andra ord och som vi inom media gläds åt.
Internationellt finns Metro nu i 17 länder i 45 editioner i 67 storstäder och är världens största dagstidning utanför Japan med över 15 miljoner dagliga läsare.