För att göra vägarna runt flygplatsen och Málagas industriområden säkrare för fotgängare och cyklister planeras en rad ändringar. 

Planer på att göra Málagas industriområden och flygplatsen mer lättåtkomliga för gångtrafikanter och cyklister har ritats upp. 

Området mellan Azucarerabron och Churriana, som passerar Makro och flygplatsen, är farligt för de som går till fots eller cyklar. Rörligheten i området fungerar bara för den som har bil, säger rörlighetsrådet Trinidad Hernández.

2022 gjorde Hernández en utredning på hur sträckan längs väg MA-21 kunde bli säkrare för fotgängare och cyklister. Efter att den presenterats för stadshuset blev projektet ett av Partido Populars vallöften. De försäkrar att arbetet är på gång och att regionregeringen har ett starkt engagemang för det. 

Diskussionen har varit igång sedan PSOE lade fram en motion om att förbättra gångvägar och lokaltrafiken i flygplatsområdet. I den pekar de på stora säkerhetsproblem för den som vill gå och en brist på hållplatser för bussar och dålig belysning. 

I planerna för sträckan finns några fundamentala åtgärder. Först ska hastighetsgränsen sänkas från 80 km i timmen till 50. Den andra blir att minska antalet filer i båda riktningarna från tre till två för att ge plats åt breda trottoarer, cykelvägar och busshållplatser. Slutligen ska man också bygga minst två rondeller för att kontrollera trafikflödet. 

Rondeller

De två planerade rondellerna kommer att skapas i La Conchaområdet och industriområdet vid Villa Rosa och Makro. 

En tredje kan också komma att byggas mellan San Julian och företagsparken Bahia Azul, mittemot flygplatsens landningsbana. 

Hernández uppger att man redan pratar med flygplatsen om cykelbanan och att den blir en viktig del i regeringens arbete att främja cyklande i regionen. 

Projektet är ännu inte helt färdigplanerat så i dagsläget finns ingen information om tidsram eller kostnader. “Det är ett stort projekt, det handlar inte bara om att måla en linje,” avslutade Hernández.

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson