Många semestersugna drabbades i somras av försenade eller inställda flyg.
Om du drabbas av inställt flyg när du flyger från ett EU-land eller till ett
EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU, har du rätt att bli
ombokad eller få biljetten återbetald. Jag var själv en av de miljontals som
drabbades i sommar. Av Ola Josefsson

Det kom ett Textmeddelande från SAS måndag morgon klockan 8: ”Ditt flyg är inställt”. SAS-kärran från Málaga till Malmö tisdag morgon 06.30 var en av cirka 700 inställda SAS-flyg i somras. Även andra bolag har drabbats av inställda flyg och förseningar.
Måndagen gick åt att hitta ny biljett. Och det löste sig. Málaga-Köpenhamn med Norwegian tisdag morgon 06.50.
SAS erbjöd att boka om mig. Från Málaga via Oslo, Stockholm för att till slut landa i Malmö vid 22-tiden tisdag kväll. Det tackade jag nej till.
Gjorde reklamation på SAS webbplats och inom en vecka var 400 euro inbetalt på mitt konto. Flygbiljetten hade kostat ca 90 euro!

Om du blir ombokad för att komma fram till din slutdestination så snabbt som möjligt kan din kompensation halveras eller utebli. Det som avgör om du har rätt till kompensation beror på flygsträckans längd och hur många timmar försenad du blir till din slutdestination. All information om detta hittar du på webbplatsen Konsument Europa.

Det finns klara EU-regler när det gäller förseningar eller inställda avgångar för trafikflyget. I mitt fall följde SAS reglerna. Om flyget ställs in avgörs kompensation beroende på flygningens längd och när jag blev informerad om inställningen, mindre än 14 dagar. Samt hur många timmar försenad jag blev till min slutdestination vid ombokning. Jag hade rätt till 400 euro eftersom distansen låg mellan 1.500 km och 3.500 km.

På konsumentverkets webbplats finns information om vilka rättigheter du har att få kompensation i samband med förseningar eller inställda avgångar. Enligt EU:s regler är det en försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst två timmar vid alla flygningar på högst 1.500 kilometer.
Är flygningarna från 1.500 km till 3.500 km går gränsen vid tre timmar. Därefter är det försening om resan fördröjs med fyra timmar om du ska flyga över 3.500 kilometer.
Flygbolagen ska ge ekonomisk ersättning till alla passagerare som drabbas av förseningar på mer än tre timmar. 250 euro för flygningar upp till 1.500 kilometer. 400 euro för flygningar mellan 1.500 och 3.500 km. 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regelverk.

Blir ditt flyg inställt avgörs vilken kompensation du har rätt till av flygningens längd och när du blev informerad. Du får 250 euro om flygningen är upp till 1.500 km. 400 euro om distansen är mellan 1.500 och 3.500 km. Därutöver har du rätt till 600 euro.

När du drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan du ha rätt till hjälp från flygbolaget och ekonomisk kompensation. På webbplatsen Konsument Europa finns en flygkalkylator som underlättar för resenärer hur mycket de ska kräva i ersättning. Konsument Europa hjälper även till om du som svensk är bokad med ett utländskt flygbolag.

Flygkalkylatorn är mycket bra för den tar med allt som du annars kanske glömmer om du fyller i på egen hand. Tjänsten är delfinansierad av EU-kommissionen och är en produkt av projektet ”ECC-nätverket” (European Consumer Centres) i enlighet med programmet för gemenskapsåtgärder på området konsumentpolitik.
Med hjälp av Flygkalkylatorn på konsumenteuropa.se kan du ta reda på dina rättigheter och räkna ut din ersättning. Du kan även kontakta Konsumentverkets servicesida Hallå Konsument som hjälper till.

Det finns även ett flertal bolag som den webbplacerade tjänsten AirHelp som hjälper resenärer att kräva flygbolagen på ersättning mot en procentavgift av utbetalningsbeloppet.

Det finns undantag som gör att flygbolagen inte betalar ut kompensation. Deter heter ”extraordinära omständigheter”. Här menas omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Som exempelvis politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget.

Vägrar flygbolagen att betala ut kompensation så kan man göra en anmälning till Allmänna reklamationsnämnden som löser tvisten.
Källa: Konsumentverket

Du kan bli ersatt vid flygstrejk
En ny dom från Luxemburg bekräftar att strejk inte automatiskt är att betrakta som en extraordinär omständighet. Du som passagerare kan därför ha rätt till ersättning om ditt flyg blir inställt på grund av strejk. Det skriver Konsument Europa på sin webbplats.

Det är ECC Luxemburg som hjälpte två resenärer som stämt Lufthansa sedan deras flyg blev inställt på grund av strejk. Hoppet är att domen som kom i slutet av juli kommer att ha en vägledande effekt.

Domen gäller en flygning från Luxemburg till Oslo 2016 och passagerarna har nu fått både ersättning samt kompensation för det inställda flyget. Domstolen anser att den anmälda strejken inte var en exceptionell omständighet enligt förordning EG/261/2004.

Den nya domen bygger på EU-domstolens mål C-195/17 från april i år, där man fastslår att ”En strejk bland den flygande personalen till följd av ett överraskande tillkännagivande av en omstrukturering utgör inte en extraordinär omständighet som kan befria lufttrafikföretaget från skyldigheten att betala kompensation vid inställda eller kraftigt försenade flygningar.”

Uppmaningen till andra resenärer som drabbats av inställda eller ombokade flyg på grund av strejk är därför att ansöka om ersättning. ECC Luxemburg har tagit fram en dokumentmall på engelska som är fri att användas i detta syfte.
I mallen används Ryanair som mottagare, men det går naturligtvis bra att byta till annat, valfritt flygbolag.
Källa: Konsument Europa