Som en del i det pågående priskriget med nya billigare operatörer kommer Renfe att erbjuda fler än 24 000 nya resor varje vecka.
Spaniens statliga järnvägsoperatör Renfe utökar sitt utbud av höghastighetsresor med att lägga till mer än 24 000 ytterligare biljetter varje vecka. Detta är ett resultat av ett pågående priskrig med lågprisföretagen Iryo och Ouigo.
Renfe börjar nu få leveranser av nya tåg som de köpt från tillverkaren Talgo. Dessa tåg har blivit försenade i mer än två år. När Renfe nu börjat få dem kommer landets tågförbindelser bli bättre och den statliga operatörens priser mer konkurrenskraftiga. Spaniens transportminister, Óscar Puente, har förklarat att man redan mottagit 10 av de totalt 30 som man har beställt. Ytterligare 16 ska vara på plats innan juli.
Läs mer: Det har blivit för billigt att åka tåg
När alla är på plats kommer 10 av de totalt 30 tågen användas till en ny förbindelse mellan Madrid och Paris. Något som väntas vara ett faktum innan året är slut.
Resten kommer huvudsakligen att gå mellan huvudstaden och Galicien och Asturien. Men de kommer även innebära en omfördelning av övriga förbindelser som väntas förbättra kommunikationerna i nio regioner. En ny förbindelse mellan Madrid och Teruel kommer också att införas.
“Renfe blir mer konkurrenskraftigt med dessa tåg”, kommenterade Puente som också påpekade att Renfe är den enda operatören som förbinder hela landet. Renfechefen Raúl Blanco är tydlig med att företaget strävar efter att vara ledande på marknaden vilket denna nya satsning visar. “Om nya konkurrenter kommer, så konkurrerar vi”, sade han. Renfe har under de senaste månaderna tappat på marknaden i och med nya spelare inom tågsektorn och deras låga priser.
En rapport från den nationella kommissionen för marknad och konkurrens (CNMC) visar att Ouigo och Iryos etablerande på marknaden har fått biljettpriserna på höghastighetståg i Spanien att falla med 40 procent under det senaste året. Detta har tvingat Renfe att sänka sina priser med 25 procent. Transportminister Puente har tidigare svingat mot Ouigo och anklagat dem för att dumpa priserna, det vill säga att sälja biljetterna med förlust, och därmed dra ner resultaten för resten av sektorn. Förra veckan började Ouigo med en ny resa mellan Madrid och Valladolid och sålde biljetter för endast en euro som en del av sin lanseringskampanj.
De har kommenterat Puentes utspel med att säga att de fyller sina tåg till 90 procent av dess kapacitet och att resorna håller en hög kvalitet. De räknar med att deras tjänster i Spanien ska nå ekonomisk jämvikt detta år.
Puente kommenterade detta med: “siffrorna kommer att tala för sig” och att han “ser fram emot att ta del av dem”.
Han ville inte säga något angående biljetterna för 1 euro men sade att Renfe skapar “en lönsam struktur för nätverket” eftersom de ansvarar för att ”binda ihop” landet.