Låga biljetterpriser på de spanska höghastighetstågen efter liberaliseringen hotar Renfe. Turistministern Óscar Puente överväger att vända sig till konkurrensverket CNMC (Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) för ett klarläggande om franska Ouigo säljer biljetter med underpriser vilket skadar Renfe.

Det som var goda nyheter för tågresenärer har blivit huvudvärk för transportdepartementet. Med nya utländska operatörer på vissa höghastighetslinjer har priserna fallit så mycket att Renfe går med förluster.

Spaniens transportminister sa igår att det inte lär bli någon järnväg till Marbella den närmaste tiden.

Läs mer: Inget tåg till Marbella den närmaste tiden

”Djupt orättvisa”

Nästa utspel från Óscar Puente är att han hotar att dra den franska tågoperatören Ouigo inför konkurrensverket för ”djupt orättvisa” konkurrensmetoder.

Annons

– Min plikt är att skydda Renfe. Genom att skydda Renfe skyddar jag järnvägstransporter i vårt land eftersom det är en viktig aktör inom kollektivtrafiken.

Transportministern ogillar Ouigos prisdumpning som säljer biljetter till underpriser vilket gör att aktörer som Iryo och Renfe gör dåliga resultat jämfört med tidigare.

Min plikt är att skydda Renfe, säger Spaniens transportminister Óscar Puente.

20 procent billigare

Konkurrensverket ligger under konkurrenskommissionen som leds av Cani Fernández har hittills hyllat liberaliseringen inom den spanska järnvägssektorn.

Den senaste CNMC-rapporten som publicerades förra veckan visar att priserna på höghastighetslinjerna sjönk med mer än 20 procent under det sista kvartalet ifjol.

Under samma period ökade antalet resenärer med mer än 29 procent.

Rapporten visar också att Renfe fortsatt är störst bland aktörerna med 50 till 76 procent av resenärerna. Iryo har mellan 25 och 30 procent förutom Madrid-Alicante där de sedan den 15 september bara är i drift från torsdag till söndag.

Ouigo har en andel på cirka 21 procent av resenärerna på linjerna Madrid-Barcelona, ​​Madrid-Valencia och Madrid-Alicante.

Ägs av franska staten

– Vi har fått marknaden att växa, svarar generaldirektören för den franska operatören i Spanien, Hélène Valenzuela på Óscar Puentes kritik.

– Det är första gången jag hör att de anklagar oss för att ha underpriser, säger hon.

Ouigos ägs av det franska statliga järnvägsoperatören SNFC. Bolaget har betalat en miljard euro under ett decennium för att komma in på den spanska marknaden.

Transportministern Óscar Puente kräver ”ömsesidig” samarbete från den franska regeringen ocv ”obehindrat” tillträde till den franska järnvägsmarknaden för spanska företag.

Det är ett budskap som han kommer att förmedla till sin franska motsvarighet vid ett bilateralt möte i Bryssel på torsdag där han även kräver att Ouigos tar sitt ”ansvar” för sitt handlande som på lång sikt kan vara ”ohållbart”.