Spaniens transportminister Óscar Puente kylde ned förväntningarna på en järnväg till Marbella.

Det finns inget projekt att arbeta med den närmaste tiden även om flera alternativ har föreslagits.

Det sa Óscar Puente på måndagen när han medverkade i ett program på Onda Cero och blev intervjuad av Carlos Alsina. Ministern reagerar knappt på att 8,4 miljoner euro har satsats på studier under tio år för en linje till Marbella.

Det senaste förslaget och studien handlade om en ny linje från Málaga och flygplatsen till Marbella. Det är ett förslag som Unicaja utarbetat tillsammans med Málaga kommun och provinsstyrelsen och skickat till Transportdepartementet för analys.

Annons

Att bygga ut det nuvarande pendeltåget Cercanías C-1 från Fuengirola till Marbella är inte att tänka på.

– Det skulle bara bli ett icke-konkurrenskraftigt alternativ eftersom tåget skulle stanna vid 20 hållplatser. Att förlänga pendeltåget till Marbella med alla dessa stopp skulle få till resultat att folk gör som nu, tar bilen, säger Óscar Puente.

Läs mer: Spanien just nu – det går som tåget…

Óscar Puentes besked på måndagen möts av kritik.

– Pedro Sánchez regering visar tydligt att de inte vill förverkliga en järnvägslinje till Marbella, Estepona och Algeciras och lösa infrastrukturproblemen på Costa del Sol, säger Francisco Salado, ordförande i provinsstyrelsen.

Även Partido Populars provinsdelegat, Patricia Navarro, är kritisk.

– De kommer inte att göra något eftersom investeringar och satsningar görs i andra regioner.

– Det är också en dålig ursäkt att komma med att pendeltågslinjen Cercanías inte skulle vara konkurrenskraftig med en utbyggnad till Marbella från Fuengirola då linjen redan nu är en av de mest lönsammaste i hela Spanien. Den skulle bli ännu mer lönsam med en förlängning till Mijas Costa och Marbella, säger Navarro.

Málagas borgmästare Francisco de la Torre säger till Diario Sur:

– Jag tror inte ministern har uttryckt sig exakt. Självklart finns det saker att studera men det finns ett projekt. Det är alltid bättre att bygga broar i stället för att rasera dem.

Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz anser att Óscar Puentes utspel att utesluta ett väsentligt projekt för Marbella och för hela Costa del Sol med det enda argumentet att det är komplicerat att genomföra är oacceptabelt. Vi har alltid sagt att PSOE brister i viljan att göra något och Puente har bekräftade det idag.

Med Sánchez har projektet förpassats till en byrålåda. Inte ens medel från Europeiska unionen, den sociala lönsamheten och arbetstillfällen som det skulle generera har tagits i beaktande, menar Muñoz.

Det som inte kommenterades vid dagens intervju är förslaget att lyfta avgifterna på betalmotorvägen AP-7 tills en järnvägsförbindelse är klar. De 60 kilometerna mellan Málaga och Marbella beskrivs som en av de svarta fläckarna i Andalusien med en genomsnittlig restid på mer än en timme på grund av trafikstockningar på A-7:an.

För att undvika dem måste bilister betala en vägtull på upp till åtta euro för mindre än 20 kilometer betalmotorväg längs AP-7:an.

Marbella fortsätter att vara kommunen i Spanien med mer än 150000 invånare som inte har någon järnvägsförbindelse.