Får ett vin kosta hur mycket som helst? Och avgör priset hur gott eller bra vinet är? Det är viktiga frågor att filosofera över i vinets underbara värld. Av Ola Josefsson

En klocka kan inte göra så mycket mer än att visa rätt tid. Ändå är prisskillnaden gigantisk på olika klockor eftersom det också är en pryl att visa upp. En bil tar dig från punkt A till punkt B. Oavsett hur mycket hästkrafter du har under motorhuvuden finns det fartgränser att följa.
Komfort, extra utrustning och märke skiljer bilar från varandra och avgör priset.

Hur är det då med vin? Hur mycket kraft, arbetstimmar och investeringar kan en producent lägga ner på ett vin för att nå maxresultat? Frågan sysselsätter en hel vinvärld. Vem vill inte göra det där lilla extra goda vinet.
Faktum är att en vinmakare inte kan påverka ett vin i positiv riktning hur mycket som helst. Oavsett hur mycket denne anstränger sig.
Vin är en naturprodukt som lever och utvecklar sig själv, det lever sitt eget lilla liv. Det finns vinexperter som menar att gränsen går vid 15 euro vad vinmakaren gör för att påverka vinet. Ett vin skulle inte kosta mer.

Om det sedan kostar 20, 50, 100 eller 150 euro, så är det andra saker som avgör. Spekulationer, auktioner, årgångar (Ett gammalt vin kan vara odrickbart!), utmärkelser, ett känt och kanske uppblåst namn.

Visst finns det sämre och bättre vin. Det är som när vi köper produkter eller tjänster, de kan vara bättre eller sämre. Det är i regel naturligt och logiskt att ju mer pengar du lägger på en produkt eller tjänst desto bättre kvalitet får du. Vid andra tillfällen kan varumärket driva upp priset. Å andra sidan kan en billig produkt av okänt märke vara lika bra om inte bättre.

I Ribera del Duero finns både Protos och Vega Sicilia. Ingen tvivlar på kvalitén på VS. Kanske någon dricker VS för att berätta det för hela världen. De känner mer glädje över det, än av själva vinet.

Det är mycket psykologi kring vin. Du har kanske råkat avslöja (nåja) för middagsgästerna vad vinet kostar. Åh det var ett gott vin, kommer som ett brev på posten. Kännedom om priset påverkar hur du uppfattar vinet.
Här är blindprovningar intressant. Öppna provningar är i regel förutsägbara. Det är vid blindprovningar som de största överraskningarnas görs och de flesta hakor faller. Det händer att vinexperter slår knut på sig själva och står med byxorna nere när ett billigt vin har utklassat ett dyrare vin i omdöme.

Å andra sidan kan vi inte komma från det faktum att priset är bland det mest avgörande när det gäller att fastställa kvalitet. Det finns dock faror då priset skruvar upp förväntningarna. Tillfredsställs inte förväntningarna uppstår besvikelse.

Vanliga dödliga vinkonsumenter möts av ett virrvarr av olika viner och producenter, de flesta okända. I stället för att googla på nätet, läsa etiketter, vinlexikon för att ta reda på hur mycket vin du får för priset gör de flesta det lätt för sig – genom att låta priset styra. Ju mer jag betalar, desto godare vin får jag.
Hur köpet blir, hur mycket pengar som läggs ut, beror också på tid och tillfälle. Är det för personligt bruk eller för att ge bort? Det slutgiltiga maxbeloppet visar individens köpkraft.

Oavsett vad experter, sommelier eller självutnämnda förståsigpåare säger är det i slutändan konsumenterna själva som avgör vad som är bra eller mindre bra. Nästa gång vinkonsumenten köper vin gör han eller hon det på grund av egna erfarenheter. Vi uppfattar dofter och smaker olika.
Av det skälet är det alltid en upplevelse att öppna en ny butelj och prova sig fram. Göra sina egna anteckningar, funderingar, undersökningar av vindistrikt, jordmån, druvor med mera.
Du blir din egen vinexpert!