El Prat-flygplatsen i Barcelona kan komma att byggas ut med en fjärde start- och landningsbana. Den fjärde rullbanan byggs i havet, 1,5 kilometer från kusten. Byggtiden är beräknad till fyra år med en budget på 2,2 miljarder euro.

Det beskrivs som en 3.500 meter lång ”flytande rullbana” med ett läge på tio meter ovanför havets yta. Ingenjörer och miljövänner säger att det är bästa alternativet när flygplatsen måste byggas ut.

El Prat-flygplatsen är Spaniens näst mest trafikerrade flygplats efter Madrid.

Det gör att rullbanan fungerar som en vågbrytare och skyddar kusten vid stormar. Eftersom rullbanan placeras i havet blir det mindre buller över centrala Barcelona under natten för fraktflyg.

Läs mer: Rekordsiffror för flyget

Ett tidigare förslag om att bygga en tredje terminal samt att förlänga den tredje rullbanan har stött på motstånd då en förlängning skulle påverka de skyddade våtmarkerna La Ricarda.

Med det nya förslaget om att bygga en rullbana i havet skulle El Prat-flygplatsen som är Spaniens näst största efter Madrid nå 100 eller 110 operationer per timme. För Barcelona skulle det betyda att antalet interkontinentala flygningar ökade från 18.000 till 30.000 per år.

I projektet ingår också att de tio miljoner resenärer som nu använder flygplatserna i Girona och Reus (Tarragona) i framtiden ansluts till Barcelona via höghastighetståg.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.