Araberna imponerades av Sierra Nevada och döpte berget till ”Sulayr”. Vid foten av bergskedjan byggde araberna Alhambra som nu är ett av Spaniens mest besökta turistmål.

Det snöklädda Sierra Nevada lockar hundratusentals skidåkare varje vinter. Det är företaget Cetursa som driver anläggningen och med hjälp av turistmyndigheten Turismo Andaluz kör man stora PR-kampanjer till årets säsong.

I Storbritannien och Portugal samt i Spaniens huvudstad Madrid marknadsförs den sydspanska vintersportorten Sierra Nevada. Cirka 15 procent av besökarna kommer från Madrid, enligt Consejería de Turismo y Deporte de la Junta.

Till denna vinter kan Sierra Nevada stoltsera med 102,8 kilometer pister eller 115 olika pister på ett 375 hektar stort preparerat område. Nytt för i år är området Superparque Sulayr för alla älskare av snowboard och freestyle. Det ligger vid Loma de Dilar. Den nya pisten Universiada knyts ihop med hjälp av en tunnel till pisten Maribel.

Sierra Nevada med närbelägna Granada har ökat i popularitet. Många besökare kombinerar skön skidåkning med att besöka historiska monument och smaka på den andalusiska gastronomin. I genomsnitt stannar besökarna i tre eller fyra dagar. Tjugotalet ungdomstävlingar är planerade under vintern vilket inverkar positivt på Sierra Nevada som vintersportort.

Anläggningen har i genomsnitt 900.000 besökare om året och faktum är att 5.000 arbetstillfällen skapas vid vintersportorten.

Generalsekreteraren vid turistmyndigheterna, Joan Mesquida, säger att satsningarna under de senaste tolv åren har burit frukt. Bland annat har det gjorts investeringar på 800 miljoner euro.