Den spanska journalisten Ana Carbajosa vid El Pais som besökte Fuengirola och Marbella i början på förra veckan uppmärksammar idag de svenska och skandinaviska call center-företagen som har vuxit upp som svampar ur jorden på Costa del Sol.

Mängder av svenska ungdomar lockas till Solkusten för att arbeta vid callcenter, telemarketingföretag och servicecenter. På Solkusten sitter svensk personal och säljer larmsystem från Göteborg, norskägda flygbolaget Norwegian har ett servicecenter Runaway i Arroyo de la Miel. Detta är bara två exempel på en marknad som växer.

”Det är november men utomhus är det fortfarande skönt. Solen smeker och bougainvillean blommar” skriver tidningen och beskriver en annorlunda arbetsmiljö jämfört med november i Sverige.

Enligt en uppskattning som spansk-svenska handelskammaren har gjort står de svenska telemarketingföretagen för sju procent av samtliga svenska företag i Spanien. Enligt en färsk undersökning vid 70 svenska företag i Spanien planerar ett av fyra företag att utöka personalen och 6 av 10 är nöjda med verksamhetsresultatet i Spanien.

Lönen ligger på cirka 1.300 euro och med provisioner kan en anställd nå upp till 2.000 euro skriver El Pais. Artikeln i El Pais hittar du här