Barägarna på plaza Tutti-Frutti som erbjuder gratisdrinkar till kvinnor riskerar nu att bli anmälda. Enligt ett uttalande från kvinnoorganisationen IAM (Instituto Andaluz de la Mujer) är kampanjen sexistisk och malplacerad.
Enligt regionalregeringens representant i provinsen Málaga, Estefanía Martín Palop, kommer ärendet att överlämnas till organisationen ”Observatorio de la Publicidad No Sexista” som arbetar mot sexistisk reklam och har sitt säte i Sevilla och ligger under departementet för jämställdhet. De uppmanas att agera omedelbart uppger Diario SUR.
Bakom kritiken mot kampanjen i Nerja som ska locka kunder till barerna under lågsäsongen i november står även socialister och Förenade vänstern IU. De är kritiska mot att kvinnor behandlas som objekt för att locka kunder till barerna företrädesvis manliga.
Enligt vänsterns Anabel Iranzo används kvinnor i reklamen för att locka dit manliga kunder.
Någon kritik från män för brist på jämställdhet har ännu inte framkommit då erbjudandet om tre gratisdrinkar endast har gått ut till kvinnor från 18 år. Gratisdrinkar till kvinnor kritiseras som sexistiskt och chauvinistisk initiativ