När det spanska inrikesflyget liberaliserades gav det billigare flyg. Höghastighetståget i Spanien är dyrare än inrikesflyget men nästa år liberaliseras även höghastighetsjärnvägen och billigare biljetter är att vänta.

Franska SNCF, tyska Deutsche Bahn och italienska Trenitalia e Italo pekas ut som några av dem som kan komma att gå in i den spanska höghastighetsjärnvägen när marknaden liberaliseras 14 december 2020. Snart kommer järnvägen att vara en öppen marknad precis som inrikesflyget konkurrensfördelar för resenärer.

Tidigare i veckan bekräftade franska SNCF (Sociedad Nacional de Ferrocarriles) att de förhandlar med ILSA som är en filial till Air Nostrum om en allians att driva höghastighetstrafik på järnvägslinjen mellan Madrid och Montpellier (Frankrike). Det skulle göra det möjligt att konkurrera på AVE-linjen mellan Madrid och Barcelona.

SNCF för också samtal med Acciona-gruppen som planerar att delta i detta projekt med en global investering på nästan 500 miljoner euro för inköp av nya tåg.

Frankrike vill in på den spanska marknaden för att erbjuda ett billigare alternativ till AVE-tågen. I Frankrike finns redan lågpristågen Ouigo på höghastighetslinjer. Och antalet resenärer har ökat från 90 till 120 miljoner passagerare. 65 procent av resenärerna betalar i genomsnitt 25 euro för sina resor.

Renfe som i nuläget har monopolställning i Spanien på höghastighetsjärnvägen säger att med så låga priser blöder bolaget. Men det nekas bestämt av SNCF.