Inträdet av lågprisbolag har pressat ned priserna på den spanska tågmarknaden. 

Allt fler väljer att resa längs landets järnvägar.  

Trots detta kritiseras de nya bolagen från regeringshåll. 

Priset på höghastighetståg är idag 40 procent lägre än när statliga Renfe var den enda aktören på marknaden, visar ny data. 

Annons

Det italienska tågbolaget Iryo klev in i Spanien 2021 och franska Ouigo följde kort därefter. 

De senaste uppgifterna från den nationella kommissionen för marknader och konkurrens (CNMC) släpptes samtidigt som läget mellan de nya billigare operatörerna och landets transportminister Óscar Puente blivit allt mer spänt. Puente skyller Renfes dåliga resultat på de nya konkurrenternas låga priser. 

Rutterna där priserna minskat mest är Madrid-Barcelona och Madrid-Valencia där de sjunkit med 40 procent sedan de nya aktörerna började erbjuda resor. Man kan nu resa mellan Madrid och Barcelona för 37 euro och från Madrid till Valencia för 22, enligt CNMC. 

Ouigo är billigast, före Iryo och Renfes egna lågprisalternativ Avlo. 

Den ökade konkurrensen har tvingat ner priserna på Renfes vanliga AVE tåg. Det är det bolag som sänkt sina priser mest under 2023. Där ligger priset mellan Madrid och Barcelona nu på 62 euro och Madrid-Valencia på 38. 

Antalet personer som väljer att resa med tåg ökade med 29 procent under det sista kvartalet 2023. Totalt hade de olika företagen tillsammans nästan 8,5 miljoner kunder. 

“Kritik för låga priser”

Chefer på Ouigo har kommenterat Puentes utspel med att säga att: “Vi har fått marknaden att växa”. De hävdar att de tre aktörerna har ökat sin verksamhet på alla hubbar där de är verksamma. Deras General Manager i Spanien, Hélène Valenzuela, svarade: “Detta är första gången vi får kritik för att vi har låga priser”. 

Ouigo, som är säkra på att bli ekonomiskt stabila i Spanien under året och börja gå med vinst, menar att det är “märkligt” att ministern pratar om en sektor som lider när CNMCs uppgifter visar att frekvensen på de största tågrutterna har ökat med 60 procent.