52 procent av spanjorerna föredrar sina husdjur framför andra människor, detta enligt en nyligen publicerad undersökning av internetjätten Amazon.
Undersökningen utfördes av Amazon för att utröna beteenden och attityder hos husdjursägare i Spanien.
Undersökningen belyser att människor som har husdjur erkänner att de skulle göra allt för att tillgodose djurens behov. 49 procent uppger att de har ändrat sina semesterplaner för att kunna ta med sig sina husdjur. 67 procent benämner dem som ”baby” eller ”barn”. 36 procent säger att de varit tvungna att köpa nya möbler som resultat av deras djurs beteenden och 18 procent hävdar att de är allergiska mot djur.
Dessutom har undersökningen fastställt att 60 procent anser att deras arbetsgivare bör bevilja dem ledigt i samband med dödsfall för husdjur och 29 procent säger att det är nödvändigt med föräldraledighet när husdjuret skall ha valpar / ungar.
Vad beträffar utgifterna så visar det sig att de genomsnittliga utgifterna landar på 45 euro per månad för djurägarna. Faktum är att 21 procent förklarar att de spenderar mer på frisör för sitt djur än vad de gör på sig själva och 20 procent har öppnat ett konto på sociala media för sina djur.
62 procent av de tillfrågade säger att de firar djurens födelsedagar, 16 procent gör en speciell tårta, 18 procent arrangerar en fest. En av fyra spanjorer (26%) skickar födelsedagskort från sina djur till familj eller vänner och 33 procent har någon gång betalt för en professionell fotosession för sina djur.
Slutligen drar undersökningen slutsatsen att denna typ av relation ger fördelar för både personen och djuret. Husdjursägare tror nästan enhälligt (86%) att att ha ett husdjur hjälper till att förbättra deras mentala hälsa och 87 procent tror att deras djur kan få mänskliga känslor. Bildtext: En hund, foto: pixabay.
Artikel: Jonny Erixon.