Spanska ESO-elever eller högstadieelever hamnar under OECD-ländernas genomsnittsresultat och får samtidigt det sämste betyget någonsin i naturvetenskap. Det visar den internationella jämförelsen Pisa 2018 över vad 15-åriga elever uppnår i läsförståelse, matematik och naturkunskap världen över som presenterades på tisdagen.
Bakom undersökningen ligger OECD där 600.000 elever från 79 länder har deltagit. Och det är ingen kul läsning för de spanska autonoma regionerna som håller i undervisningen på högstadiet.
36.000 spanska elever i åldern 15 år deltog mellan april och maj ifjol i undersökningen. ESO-elevernas eller högstadieelevernas kunskapsnivå ligger under OECD-genomsnittet.
Gapet mellan de spanska autonoma regionerna är stort men det minskar också. Bäst resultat får högstadieelever i Navarra, Castilla y León och Baskien. Sämst resultat får elever i Ceuta, Melilla, Kanarieöarna och Andalusien.
Genomsnittet inom OECD när det gäller matematik ligger på 489 poäng (Spanien får 481). Inom naturvetenskap 489 respektive 483.
Det finns även positiva resultat när det gäller Spanien. Utbildningssystemet beskrivs som rättvist. Sociokulturella och ekonomiska skillnader hindrar inte elever.
En annan god nyhet är att könsklyftan i betyg är mindre i Spanien än i flera andra länder. Flickor matchar pojkars resultat.
Ett annat positivt inslag är att det finns mindre mobbning i Spanien jämfört med genomsnittet i OECD. 17 procent av spanska elever säger att de drabbats av mobbning medan genomsnittet i OECD är 23 procent.
92 procent av de spanska eleverna kan också tänka sig att hjälpa sina skolkamrater som inte kan försvara sig medan genomsnittet i OECD ligger på 88 procent.