En ny gigantisk guldbro som ska förbinda Gamla stan med Södermalm befinner sig i skrivande stund på Medelhavet söder om Estepona. Den 140 meter långa bron är tillverkad i Kina och är nu på väg med lastfartyg ZHEN HUA 33 till Stockholm när den passerar den spanska Solkusten.
Om sikten är god kanske du kan se frakten av bron ute till havs från Solkusten. Det är tidningen Mitt i Södermalm som rapporterar om guldbrons resa mellan Kina och Sverige.
Enligt Vesselfinder.com vände lastfartyget tidigare på onsdagen och är på väg in i Medelhavet igen. Vad som är orsaken är oklart, men sedan igår råder det svår havsdimma i vissa områden och fartyget kan få invänta klartecken på att passera Gibraltar sund. Väderlekstjänsten AEMET varnar också för hög sjö och kraftig vind.
När lastfartyget väl är framme ska skeppet sänkas ner i Saltsjön, så att bron kan lossas och flyta på pontoner. Därefter kan den bogseras in till kajen, och fartyget kan tömmas på vatten och åka iväg igen, skriver tidningen.
Bron – som staden beställt av Skanska – är tillverkad i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.
Men transporten har fått kritik. Enligt uträkningar genererar transporten av bron lika mycket utsläpp som att köra en medelstor bil genom Sverige 3.500 gånger, eller flyga från Stockholm till New York 3.000 gånger.
Bron ska öppnas för trafik den 24 augusti.
(Foto: Skanska)
KLICKA HÄR så ser du var fraktfartyget befinner sig