Fartyget Zhen Hua 33 som transporterar Guldbron över Slussen från Kina har fått stanna söder om Marbella på grund av hårt väder. ”Som i alla sammanhang så är det vädret som styr. Och kaptenen ombord på fartyget har valt den här försiktighetsåtgärden” säger Eva Rosman, Kommunikationsansvarig Slussen vid Exploateringskontoret. Av Ola Josefsson
Svenska Magasinet har talat med Eva Rosman på torsdagsmorgonen.
– Man tror att det kommer in ett oväder när fartyget skulle vara i Biscayabukten. Då är det bättre att ligga och driva i två knop i lugnare vatten för att se hur vädret utvecklar sig.
– Sådant här är alltid svårt att kontrollera. Det är bra att kaptenen tar den här försiktighetsåtgärden. Och vi följer de rekommendationer som ges. Skanska får dagliga rapporter från kaptenen.
Som Eva Rosman säger är det alltid vädret som styr i sådana här sammanhang. Så blir det även när lastfartyget som transporterar Guldbron kommer fram till Stockholm någon gång mellan den 14 och 16 februari enligt beräkningar.
– Då får det inte vara några ostliga vindar när den ska lastas av för att sedan monteras vecka 8 och 9.
Det var under gårdagen som Svenska Magasinet kunde rapportera om den uppmärksammade transporten av Guldbron från Kina till Stockholm. På en karta över fartygets färdväg syntes det först hur fartyget Zhen Hua 33 var på väg mot Gibraltarsundet för att sedan vända om och gå norrut för att lägga sig strax söder om Marbella.
Den 140 meter långa Guldbron ska förbinda Gamla stan med Södermalm.
(Foto: Skanska)
KLICKA HÄR och följ Guldbrons resa med lastfartyget Zhen Hua 33