Inte ens den pågående pandemin har stoppat öppnandet av nya butiker, den har bara saktat ner farten en aning.

Enligt uppgifter från nyhetsbyrån Efeagro har antalet affärslokaler (med livsmedel) vuxit stadigt under de senaste fem åren (2015-2019). Under denna perioden har antalet butiker inom detaljhandeln ökat med 5,6% och överskrider nu 24.300. I genomsnitt har det varit 270 nettoöppningar per år under denna perioden. Detta är särskilt anmärkningsvärt med tanke på att Mercadona redan har slutfört större delen av sin expansion och att DIA-gruppen har stängt nästan 500 butiker under de senaste två åren.

Mellan januari och maj i år har antalet butiker ökat med 80 st! Detta mitt i den pågående coronakrisen, detta visar att tillväxttakten har avtagit något – men inte stoppat.

Det pågår en omstrukturering av branschen i Spanien och antalet små butiker växer, en konsumentundersökning tyder på att köparna föredrar lokala stormarknader framför de megastora stormarknaderna utanför städerna, de senare minskar nu i antal.

Sedan 205 har den totala affärsytan ökat med 6% och överstiger redan 14 miljoner kvadratmeter. Förklaringen till den ökningen antas vara att ”kedjor som Mercadona eller Lidl omstrukturerar sina nätverk, stänger vissa butiker och öppnar större,” säger Raquel Segura manager på Retail Data.

Tittar man på nettoöppningen av butiker så är den kopplad till ”bekvämlighet”, som butiker vid bensinstationer som drivs av distributionsgrupper. Till exempel har marknadsledaren i Spanien, Mercadona, slutat expandera, eftersom den anser att den har nått sin topp med sina mer än 1.600 stormarknader. Samtidigt har Carrefour stärkt sitt engagemang för bensinstationer och små butiker (främst franchisetagare) på grund av nedgången i hypermarknadsformatet.

Allt detta händer i en sektor där vinstmarginalen uppskattas till cirka 2-3% av den totala omsättningen, vilket är betydligt lägre än för andra kommersiella kategorier, som till exempel mode. Så hur tjänar kedjorna sina pengar? Detta gör de framförallt genom att ta marknadsandelar från oberoende närliggande butiker samt genom att satsa på produkter med högre mervärde och större marginaler, till exempel i take-away-kategorin, där de har börjat konkurrera med barer och restauranger.

Källa: efeagro.com

Bildtext: En disk med frukt och grönsaker i Valencia.
Artikel: Jonny Erixon.