Efter att det under flera månader har varit glest mellan tågen på de spanska järnvägarna så börjar nu det spanska statliga tågtrafikbolaget Renfe gradvis att utöka både frekvenserna på de linjer som är i drift och återstarta vissa som har varit nedstängda.

För höghastighetstågen AVE mellan Málaga och Madrid så blir det 1.300 sittplatser fler från och med nu i helgen. De förstärker också höghastighets / långdistanstågen som förbinder Madrid med Sevilla Málaga och Cádiz med 3.400 platser nästa helg. Även i andra delar av Spanien blir det fler tåg, Madrids förbindelser med León, Valladolid, Asturien, Galicien och Barcelona ökar. Däremot blir det än inga tåg från León till Bilbao under de närmaste tre månaderna och det är oklart om när sovvagnarna kan återuppta trafiken.

Renfe håller som bäst på att bygga om sin webbportal, den nya designen lanserades i måndags och det är tänkt att den nya designen skall underlätta köpprocessen, eftersom internetsidan genererar 60% av företagets biljettförsäljning.

Företaget försäkrar att förändringen ”förbättrar navigerbarheten och användningen av sidan i förhållande till den föregående versionen”, och gör det möjligt för passagerare att ställa frågor ”mer intuitivt, enklare och snabbare”. Specifikt har den nya webbplatsen utvecklats med teknik som gör det möjligt att anpassa informationen och tjänsterna baserat på profilen för varje användare, deras vanor och preferenser. Däremot kommer själva online-biljettförsäljningen inte att förbättras innan till hösten, men då kommer resenärerna att inte bara kunna köpa tågbiljetter utan även alla andra transporter. Då kommer resenärerna att kunna upphandla hela resan från utgångspunkten till destinationen.

Biljettpriserna blir ungefär som före det proklamerade nationella nödläget, men utan rabatter för förköpta biljetter. Det finns däremot rabatter för ungdomar, personer över 65 år och för stora familjer.

Den fortsatta ökningen av tågens frekvenser kommer att bli helt beroende på efterfrågan. Renfe har förlorat cirka 30 miljoner euro per vecka under det nationella nödläget. De har dock lyckats förhandla sig till lägre avgifter till det spanska banverket (ADIF) för den perioden. Normalt betalar Renfe per körda kilometer men för den perioden som de inte har fått ha så stor passagerartäthet betalar de nu istället per såld biljett. På det sättet slipper de att betala för tomma säten till Adif.

Den tidigare aviseringen av AVLO som skall bli en lågprisvariant av AVE-tågen har skjutits på en obestämd framtid. Lanseringen skulle ha varit den 6 april men avbröts av krisen och nödläget, enligt transportminister José Luis Ábalos är den fokuseringen på ”optimering av utrymmet inte det rekommenderade i nuvarande situation”. Ministern sa i sitt tal i ett telematiskt forum att detta först kan bli aktuellt när viruset är besegrat.

Bildtext: AVE Ciudad Real – Madrid, RENFE, foto: Marc, flickr.
Artikel: Jonny Erixon.