Lojalitetsprogrammet SAS Eurobonus har varit erbjudits till företagets resenärer sedan 1992. I samband med sammanslagningen med SkyTeam-alliansen kommer kundsystemet att ändras från och med den 1 september 2024.

Flygbranschen är inne i en spännande tid. De kommande 20 åren kommer flygandet i världen att fördubblas. Det spår flygplanstillverkaren Airbus i en ny prognos. Men Airbus och Boeing problem med produktionen och flygbolagen oroas av ökade kostnader och pressade biljettpriser.

Rekord

Eurocontrol som hanterar flygledningen i Europa säger att flygtrafiken i stora delar av Europa nu är 10 till 20 procent högre än innan covid slog till. I Spanien sätter flyget rekord i både antal flyg som resenärer.

För nordiska SAS-resenärer som regelbundet flyger till Spanien väntar stora förändringar från 1 september.

SAS kunder kommer får tillgång till 33 nya europeiska destinationer utöver hubbarna Air France och KLM har i på flygplatserna Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol. Och det betyder att Air France- och KLM-kunder får tillgång till 33 nya destinationer i norra Europa utöver SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.

Spaniensvenskar som är trogna SAS-resenärer kommer att sitta i orört bo. Trafiken till Spanien kommer att fortsätta och prisbilden kommer att hållas under någorlunda kontroll. Det sa flygexperten Jan Ohlsson i en intervju i Svenska Magasinet tidigare efter att affären ifjol blev känd då Air France-KLM går in som storägare i SAS.

Poängsystem

Flygbolaget SAS har använt sig av poängsystem länge. I samband med en sammanslagning med Skyteam Alliance kommer kundsystemet att ändras från och med den 1 september 2024.

Vid det kommande månadsskiftet avslutar SAS sitt samarbete med Star Alliance och återupprättar i stället ett med SkyTeam-alliansen i och med att SAS får nya ägare i Air France-KLM.

EuroBonus och Flying Blue-medlemmar EuroBonus – Air France-KLM:s och SAS respektive lojalitetsprogram – kommer att kunna tjäna in och använda Miles/Points på samtliga flygningar från och med den 1 september 2024. Kvalificerade EuroBonus-medlemmar får även ta del av SkyTeams tjänster och förmåner, inklusive SkyPriority och tillträde till lounger.

– Dessa avtal utgör ett viktigt steg mot ett nära kommersiellt samarbete mellan Air France, KLM och SAS, säger Angus Clarke, Chief Commercial Officer på Air France-KLM.

– Genom att binda samman våra nätverk och hubbar ger vi kunderna tillgång till ett brett utbud av europeiska destinationer och premiumtjänster. Vi ser fram emot att vidareutveckla vår relation och stärka vår position i Skandinavien.

SAS menar själva att alla tidigare kunder hos flygbolaget behåller sina nuvarande poäng. Den som har ett så kallat silvermedlemskap eller högre kommer i framtiden att kunna ta del av ännu fler förmåner i samband med SAS övergång till Skyteam Alliance.

Valmöjligheter

Spaniensvenskar får med den nya alliansen utökade valmöjligheter. Air France-KLM med sitt lågprisflygbolag Transavia som är stora på destinationen Spanien breddar därmed utbudet för skandinaviska resenärer via hubbarna Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol.

Exempelvis flyger KLM från Linköping till Amsterdam. Det betyder att östgötar som vanligtvis väljer SAS kan flyga till Málaga, Alicante eller Palma de Mallorca via Amsterdam och tjäna lojalitetspoäng.

Air France och KLM genomför runt 200 flygningar i veckan mellan sina hubbar – Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol – och SAS hub i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.

SAS har för närvarande cirka 44 flygningar i veckan till Paris-Charles de Gaulle från Köpenhamn, Oslo och Stockholm samt 65 flygningar till Amsterdam Schiphol.

Det går redan nu att boka biljetter via airfrance.com, klm.com, flysas.com och alla övriga bokningstjänster för flyg som avgår från och med den 1 september 2024.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.