Spaniens regering vill förbjuda registrering och försäljning av bensin– och dieselbilar från 2040. Det är en av åtgärderna i lagen mot klimatförändringar som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser med 37 procent på tolv år och att 100 procent av energin 2050 ska förnybar.

Samtliga fordon på fossila bränslen och som avger koldioxid kommer inte att kunna registreras och säljas i Spanien 2040 om det blir som den spanska regeringen vill. 2050 kommer dessa fordon att förbjudas helt. Det gäller även hybridmotorbilar. Det betyder att av de fordon som säljs tillåts endast elbilar.

Åtgärderna ingår i det förslag som ska komma till rätta med klimatförändringarna och övergången till ren energi. I måndags presenterade regeringen förslaget som nu ska ut på remiss för att godkännas av ministerrådet före årets slut för att därefter överlämnas till kongressen för godkännande så snabbt som möjligt.

Spanien har som mål att uppfylla de åtaganden som ingår i Parisavtalet mot klimatförändringar.

Spanien är ett land med en omfattande bilindustri där många känner oro efter att förslaget har blivit offentligt. Det beskrivs som att bilindustrin fått en hink iskallt vatten över sig.

I dagsläget sysselsätter bilindustrin i Spanien direkt 100.000 personer vid 17 fabriker. Totalt handlar det om 200.000 personer indirekt som knyts till bilindustrin vilket är nio procent av den aktiva arbetsföra befolkningen.

I nuläget tillverkas det fyra elbilar i Spanien. Det är Mercedes Vito (Vitoria), Nissan e-NV (Barcelona), Peugeot Partner och Citroën Berlingo (Vigo).

För bilindustrin i Spanien betyder det nya förslaget att en rejäl omställning väntar de närmaste åren.

Bilbranschens sammanslutning, Faconauto, är kritisk till regeringens plan då den äventyrar bilindustrins positiva framsteg på ett avgörande sätt. Inom bilindustrin sker en snabb utveckling med renare bilar, en utveckling som nu kan komma att stanna av helt.