Att svensk järnväg lämnar mycket i övrigt att önska vet de flesta. Spanien kör i hög hastighet när det gäller järnvägsprojekt sedan flera år tillbaka. Nu har spanska OHL (Obrascon Huarte Lain, S.A.) tilldelats ett järnvägsuppdrag tillsammans med NCC. Tillsammans ska de bygga en ny järnvägssträcka mellan Lund och Arlöv i Skåne för Trafikverket. Det skriver facktidskriften Byggvärlden.
Södra stambanan mellan Malmö och Lund byggs ut från två till fyra spår. Kapaciteten ökar på sträckan och järnvägstrafiken blir mindre känslig för störningar.
Ordervärdet är cirka 2 Mdr SEK och avtalet beräknas undertecknas i slutet av juni. Option om ytterligare 1 Mdr SEK finns i avtalet. Uppdraget utförs i samverkan med Trafikverket. Byggstart är planerad till juli 2017 och beräknas vara färdigt i december 2023.
Uppdraget utförs av NCC och OHL i konsortiet ”Lund – Arlöv Fyra spår”. Och fortsättning lär följa.
”Detta projekt är ett i raden av många stora satsningar av det svenska järnvägsnätet som står för dörren de närmaste åren. Med ett helhetsansvar och innovativa lösningar bygger vi mer infrastruktur för pengarna och bidrar därmed till utvecklingen av framtidens hållbara järnväg, vilket är riktigt roligt att få vara en del av”, säger Svante Hagman, affärsområdeschef NCC Infrastructure, till Byggvärlden.
Järnvägsombyggnaden är ett av de större infrastrukturprojekten i Skåne de kommande åren. Stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup (bilden) byggs om och en helt ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Projektet omfattar också en ombyggnad av motorvägsbroarna vid trafikplats Alnarp.