I natt klockan 03.20 meddelade parterna att ett kollektivavtal som sträcker sig över fem och ett halvt år är underskrivet. Det betyder att piloterna går tillbaka till arbetet nu på morgonen enligt ordföranden Martin Lindgren ordförande för Svensk Pilotförening.
Beskedet satt långt inne, det var danska TV 2 som var först ut med ett meddelande att parterna var överens, vilket de gjorde i går kväll. Detta dementerades sedan av både SAS och pilotfacken, men det visade sig att danska TV 2 hade rätt, de var överens. Det var bara några få detaljer samt underskrifter som saknades, något som ordnades sex timmar senare.
Enligt SAS pressmeddelande kommer flygningarna att återupptas så fort som möjligt. Men även om strejken nu är över så kan det ta 1 – 2 dagar innan alla flygplan är i luften igen. ”Vissa trafikstörningar kommer att fortsätta under de följande dagarna medan normal trafik återupptas”, skrev man i ett pressmeddelande i natt. Bolagets kommunikationschef, Karin Nyman sa till SVT att ”mycket kan hända”, men att det i nuläget ”ser bra ut”. Enligt Nyman kommer alla planerade avgångar med SAS gå under dagen, något som även bekräftas av Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS.
Charterbolaget Ving räknar med att trafiken för deras del skall komma igång snabbt. De har stora förhoppningar om att de 12 charterflyg som de har inbokade med SAS i helgen skall komma iväg planenligt.
En springande punkt i konflikten har varit återanställningsrätten för de 560 piloter som varslades under pandemin. En del av det nya avtalet innebär att 450 piloter av de som sades upp gradvis skall återanställas i takt med att flygverksamheten ökar, fram till 2024. Dessutom kommer pilotföreningarnas kollektivavtal även att gälla i dotterbolagen SAS Connect och SAS link, enligt SAS Pilot Group (SPG). Dessa bolag har i praktiken fungerat som bemanningsföretag.