Aena, företaget som driver flygplatsen och flera andra i Spanien, vill se fler lokala produkter till försäljning.

Málagas flygplats ska uppdatera utbudet i sina affärer. Av de 31 butikerna som finns ska 20 göra ändringar i sitt sortiment. Detta är en del av ett nytt åtagande, lett av Aenas kommerschef María José Cuenda, där målet är att sälja produkter från fler lokala varumärken. Detta tillkännagavs nyligen vid ett event som hölls i flygplatsens kommersiella avdelning för ett 30-tal chefer från de olika butikerna som finns där. 

Efteråt hölls en guidad rundtur av den 13 200 kvadratmeter stora ytan som utgör shoppingdelen av flygplatsen. Där finns både detaljhandel och dutyfree-butiker samt restauranger och barer. 

– Vi vill uppmuntra lokala företag att göra sig sedda och ge dessa anläggningar en egen karaktär. Vi tycker de ska ha en större närvaro, säger Cuenda, som tror att försäljningen av lokala produkter ofta uteblir på flygplatsen på grund av bristande kunskap kring hur stor försäljningspotential det finns där. Málagas flygplats upplever en tillväxt långt över det globala snittet för detaljhandel. 

Försäljningen ökade med 20 procent

Annons

Hon utvecklade med att berätta att shoppingen på flygplatsen ökade med 20 procent förra året jämfört med 2019. Dessutom är utvecklingen hittills i år 21 procent högre än ifjol. Hon påminde också om att flygplatsen är den med fjärde flest resenärer bland de som drivs av Aena. 

– Det är en fantastisk möjlighet för lokala mode-, parfym-, accessoar eller souvenirföretag. Det är viktigt att det finns representation av lokal handel, fortsatte hon. 

Kraven för att sälja sina produkter har redan presenterats för företagen och de som vill nappa på erbjudandet har fram till den 26 februari att presentera sina förslag. Detta för att sortimentet ska vara uppdaterat i tid till årets högsäsong. Slutdatumet kan dock komma att förlängas beroende på intresset från de lokala företagen. 

Cuenda berättade också att Málagas flygplats är bland dem där passagerare spenderar mest. “Den genomsnittliga utgiften i butikerna per passagerare är 50 euro. Vilket gör den till ett av de mest attraktiva utrymmena i Aena-nätverket,” förklarade hon. 

Resenärernas internationella karaktär, 64 procent är utländska turister, innebär att det finns goda möjligheter att öka denna konsumtion.