Från och med Black Friday (24 november) och fram till januari väntas en vuxen spanjor spendera i genomsnitt 727 euro.

Enligt en rapport från KPMG väntas 44 procent av alla invånare i Spanien som är 18 år eller äldre att spendera mer pengar än ifjol. 

“Flera konsumenter går in i denna period med en vilja att ta igen för tappad konsumentkraft,” säger rapporten som baseras på en undersökning där 1000 personer mellan 18 och 65 tillfrågades. Efter flera månaders ekonomisk nedgång har många återigen fått lite större marginaler att handla för. Enligt det spanska nationella institutet för statistik (INE) har sparandegraden i landet gått upp till 11,7 procent av invånarnas disponibla inkomst: Detta tros uppmuntra till extra shopping under de kommande månaderna. 

Billigare märken

Även om många har lite mer pengar att handla för väntas de välja billigare varumärken och lägga mindre pengar på julmat detta år. “Vi väntar oss mer aggresiv marknadsföring och större reor än normalt för att locka konsumenter till butikerna”, förutspår Enrique Porta, som arbetar på KPMG.