Företaget Mormedi har slutfört den sista formgivningen över tunnelbanetågen. Under våren kommer CAF i Linares att börja montera ihop tågsätena. Tunnelbanans första linjer i Málaga väntas tas i bruk i slutet på 2010.
Den industriella formgivningen står företaget Mormedi för. Det som är mest slående att det inte blir några kopior av tågen i Sevilla. Idén till tunnelbanetågen i Málaga har utarbetats för att de ska passa behoven och bli stadens egen särart.
Tågen får väl dimensionerade linjer och stora fönster. Den första linjen som beräknas öppna är nummer 2 mellan järnvägsstationen Renfe och sporthallen Carpena. Därefter linje 1 mellan Málagueta-Teatinos.
Tågen ska nå hastigheter på upp till 70 kilometer i timmen även om hastigheten normalt kommer att vara betydligt mindre än hälften. Vagnarna kommer att vara kontinuerliga och ledade med två avdelningar med kontrollpaneler, en i varje ände.
De kommer att ta omkring 226 stående människor plus 54 sittande. Tågen blir även gjorda för personer med funktionshinder, tågen har videoövervakning och luftkonditioneringssystem.