Svenska Magasinet webbplats växer så det knakar och hade under februari månad 73.959 unika besökare eller användare enligt Google Analytics. Det är en gigantisk ökning med hela 35.880 unika besökare jämfört med februari månad ifjol som hade 38.079 unika besökare.

– Det är mycket glädjande siffror och en fantastisk ökning efter att vi i september började med en mobilanpassad webbplats. Vi är glada för de spontana kommentarer vi får som den främsta och ledande informationskällan online, säger Ola Josefsson, webbredaktör.

Jämfört med andra webbaserade tidningar har Svenska Magasinet publicerat utförlig webbstatistik, månad efter månad, år efter år med källa Google Analytics.

– Vi vill tacka våra läsare för att de väljer oss när de vill hålla sig informerade om Spanien. Och tack för alla nyhetstips som strömmar in. Omkring 25 procent av de nyheter som publiceras bygger på tips från läsekretsen.

– Vi har en mycket kunnig och erfaren skara läsare som också kommer med påpekanden om något sakfel står med i en text. Det är något som vi på redaktionen uppskattar, säger Ola Josefsson.

Nämnas bör också Jonny Erixon som assisterar som webbredaktör.

Svenska Magasinet är en nyhetsrapporterande webbtidning som publiceras parallellt med den tryckta upplagan som har funnits sedan oktober 1990. Det är det enda svenskägda månadsmagasinet som utkommer på Costa del Sol och Costa Tropical med elva nummer per år.

Tidningen fungerar som alla andra större medier med en redaktion som tar emot besökare. Du hittar den på Calle Quemada 10 i Fuengirola. Här produceras även kvartalsmagasinet Spañien Magasinet som utkommer i Sverige. Totalt produceras alltså 15 magasin om året.