En privatisering av flygledarna i Málaga skulle ge lägre priser på flyget. Det menar Transportdepartementet som vill sälja ut flygledarverksamheten på några av landets största flygplatser där Málaga ingår. Det skulle leda till minskade driftkostnader vilket i sin tur skulle ge billigare flygbiljetter.
– Det är ett falskt argumenten för att privatisera verksamheten, säger Antonio Alonso, talesperson för flygledarna i Málaga.
Läs mer: Svenska Marcus leder flygtrafiken till Málaga
– Det är bara en liten del av flygbiljetten som i genomsnitt inte når upp till en euro som flygledarna tillhandahåller. Inte i något fall sedan 2011 har priserna sänkts med en privatisering.
Flygledarverksamheten vid Alicantes flygplats privatiserades för nio år sedan. Alicante och Málaga har samma priser vilket gör att regeringens huvudargument till att sälja ut verksamheten till privata aktörer faller. Det skriver Diario SUR som gått igenom flygplatserna avgifter.
Den senaste listan från spanska luftfartsverket Aena för februari 2023 över landningsavgifter visar att Adolfo Suárez Madrid-Barajas och Josep Tarradellas Barcelona-El Prat är flygplatserna i Spanien med högst avgifter.
Därefter kommer Alicante, Gran Canaria, Teneriffa Södra, Málaga-Costa del Sol och Palma de Mallorca.
Flygbolagens användning av Málaga och Alicante kostar lika mycket vilket är förvånande då Alicante är den största spanska flygplatsen med en privatiserad flygledarverksamhet sedan 2014.
I Málaga är det offentliga bolaget Enaire som sköter verksamheten.
Den spanska regeringen går tvärs emot övriga regeringar på europeisk nivå. Om förslaget går igenom skulle Palma de Mallorca och Málaga bli de största flygplatserna i EU med privatiserade flygledartorn.
Prognosen för Málaga flygplats är att år 2028 har kapaciteten ökat med 25 procent vilket betyder 65 operationer per timme. Nu ligger max på 46 operationer per timme.