Den förarlösa bussen kommer att cirkulera mellan hamnen och stadens centrum för att transportera passagerare till och från kryssningsfartygen.

Trafiken är ett pilotprojekt av bussföretaget Avanza och kommer att pågå under en provperiod på mellan tre till sex månader och beräknas påbörjas inom de närmaste månaderna. Bussen blir elektrisk och kommer att vara Málagas första autonoma stadsbuss.

Initiativet har stöd av Málagas kommunfullmäktige och som innovationsprojekt finansieras det av offentliga medel genom CCTi. Bussen som är tillverkad av den Spanska busstillverkaren Irizar kommer att cirkulera på de vanliga gatorna, så det kommer inte att vara nödvändigt med specifika körfält.

Avanzas VD Valentín Alonso sa på en presskonferens att detta är en del av företagets strategi för att satsa på innovation, digitalisering och ny teknik för att ”svara på de utmaningar som alla typer av transporter för närvarande utgör”. Alonso betonade också företagets åtagande att ”elektrifiera” sin bussflotta på ett ”rationellt” sätt.

Avanza gruppen har en biljettförsäljning på cirka 500 miljoner per år och de investerar årligen mellan 30 till 40 miljoner euro på sin fordonspark. AVE-tågens inverkan:

Direktören för Avanza erkände också den påverkan som tågens höghastighetslinjer har på busstransporterna där de går på samma rutter. När det gäller linjen mellan Madrid och Valencia förklarade han att busslinjen har tappat upp till 60% av passagerarna.

Men Alonso sa att ”AVE-tågen är inte bussarnas fiende”, utan det är ”bristen på planering”. Eftersom busslinjerna som påverkas av höghastighetstågen gör bredare rutter och når populationer som tågen inte når. Därför förespråkade han en bättre planering och intermodalitet för alla transportsystem, samt i båda fallen med ny teknik för att möta de nya utmaningarna.

Bildtext: Málagas hamn fotograferad från Gibralfaro, foto: bvi4092.
Artikel: Jonny Erixon